Adrianus Johannes Zwart
Oudezijds Kolk ("het Kolkje") in Amsterdam
Over het schilderij
Lekker schilderij van de klassiek impressionist Arie Johannes Zwart. Hij heeft dit werk ter plekke geschilderd ergens in de jaren 1950-60. Drie dingen zijn bijzonder aan het werk. Ten eerste het grote formaat. Ten tweede het feit dat het een stadsgezicht betreft. Meestal schilderde Zwart landschappen of plasgezichten. En ten derde, dat hij dit werk signeerde met "Zwart" en niet "A.J. Zwart". Dit laatste is een teken dat hij het werk als artistiek beschouwde en niet als een commercieel 13-in-een-dozijn. Het onderwerp daarentegen is wel iets vaker geschilderd. Het betreft 'het Kolkje', oftewel het kleine grachtje dat loopt vanaf de Zeedijk richting het Centraal Station in Amsterdam, het is het verlengde van de Oudezijds Voorburgwal die begint bij de Oudezijds Kolk Grimburgwal die langs het voormalige Binnengasthuis loopt. De afgebeelde brug is feitelijk een sluis, de Kolksluis. Deze sluis is zeer smal, 500 jaar oud en de oudste van Amsterdam. Oorspronkelijk was de sluis bedoeld om bij hoog water de wallen te beschermen tegen het water. Dat u het maar weet !
Over de kunstenaar
Adrianus Johannes (AJ) Zwart maakte zijn eerste schilderij in 1915. Het jaar daarvoor won hij een doos schilder materialen plus een wekelijks bezoek aan de schilder Otto Kriens om zijn werk te laten beoordelen. Later volgde hij twee jaar lessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. De stijl van zijn vroege werk doet denken aan de Haagse School. Deze was rond 1915 al over haar hoogtepunt heen. Later werd zijn stijl losser, meer impressionistisch. Na zijn huwelijk in 1926 was hij voor zijn levensonderhoud geheel op de inkomsten uit zijn werk als schilder aangewezen. Hij was zeer productief. Hij reisde veel door Nederland, eerst alleen, later met zijn gezin in een verbouwde verhuiswagen. In 1936 werd deze vervangen door een speciaal voor Zwart gebouwde woonboot. Ook hiermee ging hij weer reizen: eerst richting Gorinchem, vervolgens via Nijmegen en Arnhem over de IJssel naar Hattem. Ook werd over de Maas koers gezet naar Namen. ’s Winters lag De Trekschuit in Meppel. Door contacten met de Meppeler schilders ging Zwart over tot het gebruik van lichtere kleuren. De donkere landschappen en interieurs maakten plaats voor een lichter palet met losse penseelvoering