Jaap (Jacob) Dooijewaard
Noorwegen


Over het schilderij
Ditt schilderij dat Jacob Dooijewaard vermoedelijk tijdens een verblijf bij de familie Singer in Noorwegen ergens rond 1919 ter plekke vervaardigde, toont een verstild fjordlandschap. Op de achtergrond rijst een donkere berg massief op, die de horizon markeert en zich weerspiegelt in het glinsterende water van de fjord. De compositie wordt rechts op de voorgrond verankerd door een eenvoudig wit huis met een houten hut ernaast, sober weergegeven in heldere vlakken. De overwegend koele blauwtinten geven het tafereel een kalme en verstilde sfeer, terwijl de vlakmatige opbouw en het vermijden van detaillering wijzen op een modernistische benadering. Dooijewaard lijkt hier minder geïnteresseerd in het naturalistisch weergeven van de werkelijkheid, en meer in de compositie van kleur en vorm, waardoor het landschap een bijna abstracte kwaliteit krijgt. Dooijewaard verbleef meermaals in Noorwegen, waar hij inspiratie vond in het ruige landschap en het bijzondere licht. Deze herhaalde bezoeken boden hem gelegenheid om de natuur steeds opnieuw, in wisselende stemmingen, vast te leggen. Dit werk weerspiegelt niet alleen zijn persoonlijke stijlontwikkeling, maar ook de invloed van de internationale modernistische tendensen die in deze periode in Europa in opkomst waren.
Over de kunstenaar
Jacob Dooijewaard was een Nederlands schilder, geboren in Amsterdam. Hij kreeg zijn opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten en ontwikkelde zich tot een veelzijdig kunstenaar met een voorkeur voor landschappen, stillevens en portretten. Samen met zijn broer Willem behoorde hij tot de kunstenaarskolonie in het Gooi, waar hij lange tijd werkzaam was. Dooijewaard werkte in een stijl die zich bewoog tussen realisme en modernisme, met een sterke aandacht voor vorm en kleur. Zijn schilderijen kenmerken zich vaak door een vlakmatige opbouw en een ingetogen palet, waarmee hij een verstilde, bijna meditatieve sfeer wist op te roepen. Hij verbleef herhaaldelijk in Noorwegen, waar hij gefascineerd raakte door de majestueuze fjorden en het heldere noorderlicht. Daarnaast onderhield hij nauwe banden met de familie Singer, verzamelaars en kunstliefhebbers, bij wie hij regelmatig te gast was. Zijn werk vond een plek in musea en particuliere collecties, en hij geldt als een markant vertegenwoordiger van de Gooise schilders van de eerste helft van de twintigste eeuw.