Suze Robertson
Jonge vrouw die kleding verstelt



Over het schilderij
Op deze ingetogen aquarel van Suze Robertson zien we een jonge vrouw, gezeten op een eenvoudige houten stoel. Ze is verdiept in het verstellen van kleding – haar hoofd licht gebogen, de schouders iets voorover. Alles aan haar houding straalt concentratie en rust uit, alsof ze volledig opgaat in haar handwerk. De kleuren in de aquarel zijn opvallend sober, haast afwezig. De tinten variëren van zacht grijs tot dof bruin en vervaagd blauw, alsof het hele tafereel is gehuld in schemerlicht. Het kleurgebruik draagt bij aan de stille, intieme sfeer van het werk. De vrouw zelf is nauwelijks omlijnd – haar vorm lijkt op te lossen in de achtergrond, alsof Suze Robertson meer geïnteresseerd was in de innerlijke wereld van haar model dan in uiterlijke details. De setting is eenvoudig, misschien een boerderijkamer of een atelierruimte, zonder veel aankleding. De focus ligt duidelijk op de bezige handen en de ingetogen waardigheid van het alledaagse werk. Volgens de dochter van Suze Robertson is dit werk ontstaan in Laren, ergens tussen 1885 en 1889 – een periode waarin Robertson veel werkte in deze kunstenaarskolonie, bekend om haar aandacht voor het landelijke en arbeidzame leven. De ingetogenheid van dit werk past naadloos bij de sfeer en het idealisme van die tijd: eenvoud, arbeid en innerlijke kracht.
Over de kunstenaar
In 1882 werd Suze Robertson tekenlerares aan de meisjesschool aan de Herengracht te Amsterdam. In haar vrije uren bezocht zij de Rijksacademie van Beeldende Kunsten, waar ze naar model werkte. Ze volgde de avondlessen aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, waar ze een klein schandaal veroorzaakte, omdat zij er – als eerste vrouw – op stond ook tot de ‘naaktklasse’ te worden toegelaten. Dit was tot dan toe voor vrouwen verboden. Een jaar later zegde ze haar baan op om zich volledig aan het kunstenaarschap te kunnen wijden. Suze Robertson gold als een kunstenares die haar eigen weg koos. Ze probeerde haar gevoelens in beelden om te zetten. Charley Toorop noemde haar de belangrijkste kunstenares uit de 19e eeuw. Professor August Allebé schreef over haar: ‘De schilderijen van Suze Robertson doen aan als geschilderd door een vrouw op een barricade, werkelijk emotioneel door dapperheid’.. Haar tekeningen en schilderijen worden gekenmerkt door aardse kleuren, neergezet in krachtige streken. Zij schilderde en tekende voornamelijk vrouwen, als naaktmodel of terwijl zij aan het werk zijn. Het ruige leven van eenvoudige arbeiders boeide haar mateloos. Door haar grove penseelstreken en ruige stijl hebben haar schilderijen en tekeningen een geheel eigen, stoer karakter. Ze romantiseerde niet, het ging haar om de strijd van het dagelijkse bestaan.