Leo Gestel
Zomer in Bergen




Over het schilderij
Dit bijzondere werk, Zomer in Bergen, uit 1922 is met recht een belangrijk stuk Nederlandse cultuurgeschiedenis. Leo Gestel was in die tijd net een jaar eerder verhuisd van Amsterdam naar Bergen, waar hij een stuk grond had gekocht om zijn eigen, door hemzelf ontworpen, landhuis te bouwen. Tijdens de zomer van 1922 vervaardigde Gestel enkele markante portretten van bevriende kunstenaars, waaronder een portret van Jan Toorop. In dezelfde periode ontstond ook dit monumentale dubbelportret van Marijcke (Maria) van der Hem, echtgenote van kunstenaar Piet van der Hem, en hun dochter Stella van der Hem. Op opmerkelijke wijze heeft Gestel in dit werk hun dochter Stella tweemaal weergegeven: links als jong kind, dicht bij haar moeder, en rechts als iets ouder en zelfstandiger meisje. Waarschijnlijk liet Gestel zich hierbij inspireren door zijn kunstvriend Piet van der Hem, die bekend stond om zijn experimenten met herhaalde figuren binnen één compositie. Door deze twee houdingen van Stella in één scène samen te brengen, creëerde Gestel een poëtisch beeld van groei en verbondenheid. Het werk bleef lange tijd in bezit van de familie Van der Hem en hun dochter Stella, wat wordt bevestigd door de herkomstgegevens in de RKD-database, waar expliciet wordt vermeld: Stella van der Hem. Een bijzonder detail is dat het werk nog volledig in originele staat verkeert, inclusief het uitzonderlijk grote, handgetrokken glas met een licht golvend oppervlak. Dit unieke glas versterkt de levendige, haast dromerige uitstraling van het werk en maakt het tot een waar meesterstuk binnen Gestels oeuvre.
Over de kunstenaar
Leo Gestel was een Nederlandse kunstschilder en tekenaar. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de eerste helft van de 20e eeuw. Gestel studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en begon zijn carrière als schilder van landschappen en portretten. Zijn vroege werk vertoont invloeden van het impressionisme en het fauvisme, maar zijn stijl evolueerde later naar het expressionisme. Hij stond bekend om zijn gebruik van levendige kleuren en bold penseelstreken. In de jaren 1910-1920 was Gestel een van de oprichters van de kunstbeweging "De Stijl", die streefde naar een harmonieus en abstract gebruik van kleur en vorm. Hij was ook betrokken bij de kunstenaarsgroep "Bergense School" en wordt geassocieerd met het expressionisme in Nederland. In 1914 bracht Gestel enige tijd door op Mallorca, samen met zijn toekomstige vrouw Gerritje "An" Overtoom en het schilderskoppel Else Berg en Mommie Schwarz, twee schildervrienden uit Bergen (N-H). Daar ontwikkelde hij een geheel eigen manier van landschapschilderen, sterk beïnvloed door het kubisme. Gestel exposeerde regelmatig in binnen- en buitenland en genoot aanzienlijk succes tijdens zijn leven. Zijn werk is te vinden in verschillende musea en collecties in Nederland. Zijn bijdrage aan de Nederlandse kunstgeschiedenis wordt gewaardeerd, en zijn invloed is voelbaar in de diverse stijlen waarmee hij zich gedurende zijn carrière bezighield.






