Leo Gestel
Naakt




Over het schilderij
Deze pastel van Leo Gestel toont een vrouwelijk naakt in een modernistische stijl. De vrouwfiguur staat centraal in de compositie, weergegeven met armen omhoog. Dit is een pose die kracht en spanning uitstraalt, maar tegelijk een zekere sierlijkheid heeft. Haar lichaam is opgebouwd uit hoekige, vereenvoudigde vormen met sterke, zwarte contourlijnen. De lijnen zijn niet anatomisch precies, maar expressief: ze benadrukken ritme en beweging. De kleuren zijn typisch voor Gestels pasteltechniek: zachte, poederige tinten van roze, groen, blauw en oker, die in elkaar overvloeien en een bijna dromerige achtergrond creëren. De achtergrond is abstract gehouden, zodat de aandacht volledig op het figuur valt. Er is een duidelijke invloed van het kubisme en het fauvisme te herkennen. Dat zijn stromingen waarmee Gestel in contact kwam via zijn reizen en zijn omgang met tijdgenoten als Jan Sluijters en Piet Mondriaan. De manier waarop lichtgroene en roze tonen worden ingezet om schaduw en volume te suggereren, geeft het werk een vibrerend, bijna spiritueel karakter. Onderaan links zie je een rond stempel met "Leo Gestel” en een jaartal (waarschijnlijk 1941), wat erop duidt dat dit werk later door een atelierstempel is geauthenticeerd of uit zijn nalatenschap komt. Deze stempel is gezet door de executeur testamentair in de nalatenschap van Leo Gestel: Jan Ponstijn (1883-1970). In verso staat de signatuur van Jan Ponstijn.
Over de kunstenaar
Leo Gestel was een Nederlandse kunstschilder en tekenaar. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de eerste helft van de 20e eeuw. Gestel studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en begon zijn carrière als schilder van landschappen en portretten. Zijn vroege werk vertoont invloeden van het impressionisme en het fauvisme, maar zijn stijl evolueerde later naar het expressionisme. Hij stond bekend om zijn gebruik van levendige kleuren en bold penseelstreken. In de jaren 1910-1920 was Gestel een van de oprichters van de kunstbeweging "De Stijl", die streefde naar een harmonieus en abstract gebruik van kleur en vorm. Hij was ook betrokken bij de kunstenaarsgroep "Bergense School" en wordt geassocieerd met het expressionisme in Nederland. In 1914 bracht Gestel enige tijd door op Mallorca, samen met zijn toekomstige vrouw Gerritje "An" Overtoom en het schilderskoppel Else Berg en Mommie Schwarz, twee schildervrienden uit Bergen (N-H). Daar ontwikkelde hij een geheel eigen manier van landschapschilderen, sterk beïnvloed door het kubisme. Gestel exposeerde regelmatig in binnen- en buitenland en genoot aanzienlijk succes tijdens zijn leven. Zijn werk is te vinden in verschillende musea en collecties in Nederland. Zijn bijdrage aan de Nederlandse kunstgeschiedenis wordt gewaardeerd, en zijn invloed is voelbaar in de diverse stijlen waarmee hij zich gedurende zijn carrière bezighield.






