Johan Dijkstra
Stelmakerij Dijkmeijer te Vriescheloo (Westerwolde)




Over het schilderij
Dit werk van Johan Dijkstra verbeeldt stelmakerij Dijkmeijer te Vriescheloo, een dorp in de gemeente Westerwolde. Dijkstra heeft deze plek vaker geschilderd. Blijkbaar inspireerde het hem. Een stelmakerij maakt gereedschappen voor de landbouw. Naarmate de mechanisatie in de landbouw toenam verdwenen de stelmakerijen. Het is een echt Gronings schilderij van een van de oprichters van de Groninger Ploeg. Hoewel dit een laat werk van Dijkstra is, straalt het dezelfde energie en kleurintensiteit uit als zijn eerdere expressionistische stukken. De kleuren zijn direct en ongecompliceerd, het penseelwerk spontaan en levendig. Het resultaat is een schilderij dat de kracht en vitaliteit van het Groningse landschap viert, terwijl het ook een zekere eenvoud en rust van het boerenleven vangt.
Over de kunstenaar
Johan Dijkstra was een belangrijk Nederlands expressionist. Hij woonde en wekte in Groningen waar hij samen met onder andere Jan Wiegers en Jan Altink oprichter was van de Groninger Ploeg, een bekend schildergezelschap. Hij had grote liefde voor het Groningse landschap. Vanaf 1920 experimenteerde Johan Dijkstra meer met kleur. Hij schilderde een periode in een pointillistische stijl en werd ook sterk beĆÆnvloed door het werk van Vincent van Gogh. Hij reisde veel door het Groninger land en legde het landschap met oogstende boeren vast, maar ook de eeuwenoude kerkjes in de dorpjes. Omstreeks 1925 begon Johan Dijkstra expressionistisch te schilderen, een stijl die Jan Wiegers via zijn contacten met de Duitse expressionist Kirchner in Groningen introduceerde. Dijkstra werkte veel met wasverf, waarbij olieverf werd gemengd met wasbenzine. De verdunde verf droogde snel waardoor ālaag op laagā vlot konden worden aangebracht. Ook bleven de kleuren fel, waardoor vernissen overbodig was geworden en de werken een bijzondere matte uitstraling kregen. De werken uit deze jaren, met zijn felle kleuren en vereenvoudigde vormen, tonen Johan Dijkstraās ontzag voor de Duitse schilders van de Brücke en de Noorse schilder Edvard Munch. Dijkstra zag het Groningse platteland als ƩƩn zinderende kleurexplosie. Zelfs een modderige landweg met regenplassen schilderde hij in de meest uitbundige tinten paars, oranje, blauw en roze. Na 1930 is zijn meest heftige expressionisme voorbij en gaat Johan Dijkstra werken in een behoudendere stijl die het best kan worden omschreven als āverhevigd impressionismeā. Na 1940 zijn geen sporen meer te vinden van het modernisme uit de twintiger jaren.
Meer van deze kunstenaar

Johan Dijkstra
Gezicht op Thesinge

Johan Dijkstra
Nazomer in Garnwerd

Johan Dijkstra
Zomers landschap

Johan Dijkstra
Mediterrane binnenplaats

Johan Dijkstra
Paardenmarkt te Zuidlaren

Johan Dijkstra
Gezicht op het strand bij Lago d'Orta (Italiƫ)

Johan Dijkstra
Park Groningen

Johan Dijkstra
Gezicht op Niehove

Johan Dijkstra
Toscane