Johan Dijkstra
Herfst in Groningen



Over het schilderij
Deze prachtige aquarel getiteld “Herfst in Groningen” is een meesterwerk van Johan Dijkstra, één van de meest bekende leden van kunstenaarsvereniging De Ploeg uit Groningen. Dijkstra staat bekend om zijn expressieve, kleurrijke schilderijen en markante verbeeldingen van het Groningse landschap. In dit werk legt hij met levendige kleuren en losse penseelstreken de sfeer van de herfst vast, vermoedelijk in het karakteristieke Noorderplantsoen of Noorderpark in Groningen. Op het schilderij zijn monumentale bomen weergegeven die hun laatste bladeren laten vallen, met op de achtergrond een sfeervolle parksetting vol herfsttinten. Het zachte licht en de transparante aquareltechniek zorgen voor een dynamisch en harmonieus geheel, typerend voor Dijkstra’s stijl binnen de Groninger Ploeg. Dit kunstwerk wordt aangeboden in een hoogwaardige Gehring lijst, die het verfijnde karakter van de aquarel extra benadrukt. “Herfst in Groningen” is een schitterend voorbeeld van Nederlandse expressionistische landschapskunst en een must-have voor liefhebbers van De Ploeg, Johan Dijkstra en noordelijke kunst.
Over de kunstenaar
Johan Dijkstra was een belangrijk Nederlands expressionist. Hij woonde en wekte in Groningen waar hij samen met onder andere Jan Wiegers en Jan Altink oprichter was van de Groninger Ploeg, een bekend schildergezelschap. Hij had grote liefde voor het Groningse landschap. Vanaf 1920 experimenteerde Johan Dijkstra meer met kleur. Hij schilderde een periode in een pointillistische stijl en werd ook sterk beïnvloed door het werk van Vincent van Gogh. Hij reisde veel door het Groninger land en legde het landschap met oogstende boeren vast, maar ook de eeuwenoude kerkjes in de dorpjes. Omstreeks 1925 begon Johan Dijkstra expressionistisch te schilderen, een stijl die Jan Wiegers via zijn contacten met de Duitse expressionist Kirchner in Groningen introduceerde. Dijkstra werkte veel met wasverf, waarbij olieverf werd gemengd met wasbenzine. De verdunde verf droogde snel waardoor ‘laag op laag’ vlot konden worden aangebracht. Ook bleven de kleuren fel, waardoor vernissen overbodig was geworden en de werken een bijzondere matte uitstraling kregen. De werken uit deze jaren, met zijn felle kleuren en vereenvoudigde vormen, tonen Johan Dijkstra’s ontzag voor de Duitse schilders van de Brücke en de Noorse schilder Edvard Munch. Dijkstra zag het Groningse platteland als één zinderende kleurexplosie. Zelfs een modderige landweg met regenplassen schilderde hij in de meest uitbundige tinten paars, oranje, blauw en roze. Na 1930 is zijn meest heftige expressionisme voorbij en gaat Johan Dijkstra werken in een behoudendere stijl die het best kan worden omschreven als ‘verhevigd impressionisme’. Na 1940 zijn geen sporen meer te vinden van het modernisme uit de twintiger jaren.
Meer van deze kunstenaar

Johan Dijkstra
Stelmakerij Dijkmeijer te Vriescheloo (Westerwolde)

Johan Dijkstra
Gezicht op Thesinge

Johan Dijkstra
Nazomer in Garnwerd

Johan Dijkstra
Zomers landschap (mogelijk omgeving Westerwolde)

Johan Dijkstra
Mediterrane binnenplaats

Johan Dijkstra
Paardenmarkt te Zuidlaren

Johan Dijkstra
Gezicht op het strand bij Lago d'Orta (Italië)

Johan Dijkstra
Zomer in Garnwerd

Johan Dijkstra
Gezicht op Niehove

Johan Dijkstra
Toscane
