

Grenzeloze inspiratie – De Ploeg over de grens
Hans Heintz1 dag geleden
Hoewel De Ploeg onlosmakelijk verbonden is met het Groninger land, stak de inspiratie van de kunstenaars vaak de grens over. Want hoe trouw ze ook waren aan het Noord-Nederlandse licht en landschap, soms riep de verte.
Jannes de Vries bijvoorbeeld vond nieuwe kleuren en vormen in Bretagne. Het ruige kustlandschap, het bijzondere licht en de eigenzinnige cultuur van deze Franse streek spraken hem aan. Zijn werk daar toont een subtiele verandering in palet en sfeer – nog altijd expressief, maar met een ander soort ademhaling.

Jannes de Vries in Frankrijk

Johan Dijkstra in Italie

Jan Altink in Zuid-Frankrijk
Jan Altink, bekend om zijn krachtige penseelstreken en liefde voor het Groningse boerenland, verruilde het noorden soms voor de zonovergoten Côte d’Azur. Daar schilderde hij in een lichter palet, met heldere kleuren en een lossere toets – de invloed van het Zuid-Franse licht is onmiskenbaar.
En Johan Dijkstra, de man van stad en toneel, vond in Italië een rijke bron van inspiratie. Het Italiaanse landschap, de architectuur en de kunstgeschiedenis die daar voelbaar in de lucht hangt, lieten sporen na in zijn werk. Zijn reizen daar gaven zijn schilderijen een nieuw ritme, soms ingetogener, soms juist uitbundiger.
Deze buitenlandse reizen waren geen afscheid van Groningen, maar eerder een verruiming van het perspectief. Want hoe ver ze ook gingen, de kunstenaars van De Ploeg namen altijd iets van het noorden met zich mee – en brachten iets nieuws terug.
En laten we niet vergeten dat de Ploeg ooit ontstaan was n.a.v. het bezoek van Jan Wiegers aan Zwitserland alwaar hij in contact kwam met de Duitse expressionist Kirchner.