Avonturen: tekening van Allaert van Everdingen
Het leuke van het drijven van een kunsthandel is dat je van het ene naar het andere avontuur gaat. Er is altijd wel iets spannends gaande. Zo werden we enige tijd terug vanuit Zuid-Afrika benaderd door een dame die aangaf een zeldzame tekening van beroemd 17de-eeuwse kunstenaar Allaert van Everdingen (1617-1675) te bezitten welke ze wilde verkopen. De tekening lag op zolder te verstoffen en niemand in de familie vond de tekening interessant.
Gedurende de digitale dialoog die zich in de weken na dat eerste contact ontspon, leerden we dat deze dame tot de familie van de Duitse bankiersfamilie von Klemperer behoorde en ook tot de familie van de grote Duitse ondernemer en kunstverzamelaar Oscar Huldschinsky (1846-1931), o.a. bevriend met Max Liebermann.
Oscar Huldschinsky door Max Liebermann in 1926
Haar familie was in 1936 vanuit nazi-Duitsland naar Zuid-Afrika gevlucht (vanwege hun Joodse achtergrond). Zuid-Afrika was destijds gekozen omdat men daar goede contacten had in de wolindustrie in Port-Elizabeth. Bij de vlucht had men een nog een container met kunstvoorwerpen kunnen meenemen waaronder de ons aangeboden tekening van van Everdingen.
Toen wij nader onderzoek deden naar dit verhaal, ontdekten wij de stamboom van de familie welke het verhaal overtuigend bevestigde. De familie bleek zeer beroemd in Duitsland. Rijk en kunstminnend met bijvoorbeeld een toonaangevende porseleinverzameling.
Meer onderzoek leerde ons dat de desbetreffende tekening van van Everdingen, een IJsgezicht met schaatsers, nota bene afgebeeld stond als afbeelding 11 in het in 2007 verschenen naslagwerk van Alice Davies "ALLART VAN EVERDINGEN, THE DRAWINGS, A Complete Catalogue". In dit indrukwekkende boekwerk stond zelfs de provenance van de tekening vanaf de 17de eeuw tot en met de veiling in 1931 in Berlijn waar Oscar Huldschinsky de hele collectie in haar geheel opkocht. Kortom, ook de geschiedenis was waterdicht.
IJsgezicht door Allaert van Everdingen
Nu zijn we geen 17de-eeuwse kunstkenners maar we weten voldoende om te kunnen beoordelen of bepaalde kunst van hoge kwaliteit is of niet. De tekeningen van van Everdingen zijn wereldberoemd en bevinden zich in de collecties van alle grote musea. Al met al durfden wij het aan de tekening te kopen zonder deze fysiek te hebben kunnen inspecteren.
Na enkele dagen kwam zij per koerier aan vanuit Zuid-Afrika en het was een feest haar te mogen ontvangen. De tekening was goed verzorgd en dus in goede staat, voorzien van watermerk en gemonogrammeerd "AVE". Al met al zeer indrukwekkend en het gaf ook een goed gevoel dat de tekening "herontdekt" was.