Hoe kan ik u helpen?
Louise
Louise
Louise
👋 Hallo! Ik ben Louise. Wat voor schilderij zoek je ? Wilt u iets verkopen, zoek dan direct contact met ons.
Koeien in de wei...Kleurrijk expressionistisch...Golven tegen rotsen...
Bericht sturen betekent akkoord met ons privacybeleid.

Dirk Smorenberg

Winters gezicht op Loosdrechtse plas

Winters gezicht op Loosdrechtse plas zonder lijst
Winters gezicht op Loosdrechtse plas zonder lijst
Winters gezicht op Loosdrechtse plas zonder lijst

Over het schilderij

Dit schilderij is een prachtig voorbeeld van een typerend winterlandschap uit de beste periode van Dirk Smorenberg (1883–1960), een van de bekendste Nederlandse schilders uit het interbellum. In de jaren 1920 bereikte Smorenberg de volle rijpheid van zijn artistieke stijl, waarin hij de natuur wist te vangen in een sfeer van rust, balans en verfijning. In dit werk zien we een serene, bijna dromerige winterse voorstelling. Een boot ligt half in het ijs, omringd door met sneeuw bedekte oevers en verstilde rietkragen. In de verte weerspiegelt het zachte licht van een winterse hemel in het kalme water. De tinten lichtblauw, grijs, wit en zachtgeel vloeien subtiel in elkaar over en geven het tafereel een poëtische, haast tijdloze uitstraling. Smorenberg was een meester in het schilderen van winterse sferen. Zijn werken uit deze periode tonen de Hollandse winter zoals we die tegenwoordig nauwelijks nog kennen: stil, koud, maar tegelijkertijd vol leven en licht. De schilder was bovendien niet alleen bedreven met penseel en palet, maar ook met houtbewerking. Voor een aantal van zijn schilderijen uit de jaren ’20 maakte hij zelf lijsten, waarin hij met een guts symmetrische art-decofiguren aanbracht. Deze lijsten zijn vandaag de dag zeer geliefd bij kunstverzamelaars en versterken de eenheid tussen schilderij en omlijsting. Dirk Smorenberg wordt vaak in één adem genoemd met andere Nederlandse meesters van het interbellum, maar onderscheidt zich door zijn unieke kleurgebruik en zijn gevoel voor compositie. Zijn schilderijen, vaak geïnspireerd op de Loosdrechtse Plassen en de omgeving van Noord-Holland, tonen een typisch Nederlandse combinatie van natuur, licht en stilte. Dit specifieke werk is een prachtig voorbeeld van Smorenbergs vermogen om de winter niet alleen te verbeelden, maar ook voelbaar te maken.


Over de kunstenaar

Al op jonge leeftijd had Dirk Smorenberg belangstelling voor schilderkunst. Na zijn verhuizing naar Amsterdam in 1906 was Dirk Smorenberg enige tijd werkzaam als reclametekenaar en bracht sierletters aan op de ramen van diverse winkelruiten. Hij ontwikkelde zich door veel te oefenen, onder meer door het kopiëren van oude Meesters in het Rijksmuseum. Smorenberg kwam in contact met August Allebé, onderwijzer aan de Rijksacademie. Dankzij zijn hulp kreeg Smorenberg een jaarlijkse rijkstoelage, die hem in staat stelde om zich verder te ontwikkelen. In 1907 schilderde Dirk Smorenberg in Bergen, samen met zijn collega en vriend Dirk Filarski. Een jaar later deden beide schilders mee aan een tentoonstelling van kunstenaarsvereniging St. Lucas in Amsterdam. Er was veel modernistisch werk te zien van andere bekende leden als Jan Sluijters, Leo Gestel en Piet Mondriaan. Onder invloed van deze modernisten kwam ook het werk van Smorenberg in een stroomversnelling. In 1910 vertrok Dirk Smorenberg naar New York, waar hij samen met Dirk Filarski en Piet Mondriaan exposeerde bij de gebroeders Fredriks. Van Smorenberg waren maar liefst 24 landschappen te zien die overwegend geschilderd waren in een zgn. divisionistische schildertechniek. Met Filarski zou Smorenberg ook verschillende reizen naar Zwitserland maken. Zus Lien van Dirk woonde vlakbij Montreux en dat was ongetwijfeld een mooie aanleiding om het land te bezoeken. Tussen 1914 en 1916 verbleef Smorenberg in Engeland, waar hij zijn eerste waterlelies schilderde in de tuin op een landgoed. Ook maakte hij gestileerde landschappen en kustimpressies bij de pittoreske stad St. Ives, gelegen in Zuid-West Engeland. Dirk Smorenberg had succes en exposeerde in zijn eigen atelier Amsterdam en Kunstzaal Glashaven in Rotterdam. In de twintiger jaren kocht Dirk Smorenberg een huis aan de Loosdrechtse plassen, met uitzicht over de Loenderveensche plas en de kerk van Loenen. Vanaf dat moment kon hij zich volledig toeleggen op het schilderen op de plassen met rietkragen. Het schilderen van lelies werd een ware passie voor de kunstenaar en hij trok er vaak op uit om in zijn roeibootje op de Vuntus, de plas tegenover zijn huis, te schilderen. In de winter schilderde Smorenberg de bevroren plassen en vergezichten met zijn vastgevroren roeiboot erop. Uit deze periode dateren ook diverse Zwitserse berglandschappen met vaak dezelfde hut en berghelling. Veel werken uit de twintiger jaren hebben nog de oorspronkelijke lijsten die Smorenberg zelf ontwierp en maakte. Het werk van Dirk Smorenberg in de latere jaren is naturalistischer geschilderd. Naast de bekende waterlelies schilderde hij ook stillevens, een enkel stadsgezicht en portretten. Zijn werken dateerde hij toen nog zelden. Afgezien van enkele uitschieters zijn deze vaak minder van kwaliteit. Tot circa 1930 maakte hij echter bijzondere werken waarmee hij terecht een plaats heeft verworven in de Nederlandse schilderkunst. Schilderijen van Dirk Smorenberg bevinden zich in diverse particuliere collecties en het Singer Museum in Laren.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar