Dirk Smorenberg
Amarylissen en tulpen



Over het schilderij
Dit monumentale schilderij van Dirk Smorenberg maakt direct indruk door zijn exceptionele formaat en krachtige visuele impact. Het werk is uniek binnen de Nederlandse art deco-schilderkunst, niet alleen vanwege zijn schaal, maar ook doordat het een bijzondere compositie toont met twee art deco vazen gevuld met weelderige bloemen. De kunstenaar wordt vaak gezien als de enige Nederlandse schilder die zich volledig heeft toegelegd op de art deco-stijl, waarmee hij een bijzondere positie inneemt in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Dit schilderij is een iconisch voorbeeld van zijn kenmerkende art deco-signatuur, waarin elegante, sierlijke bloemvormen het volledige doek vullen en een gevoel van dynamiek en verfijnde esthetiek creëren. Opvallend is ook de achtergrond, opgebouwd uit fijne, verticale stroken pastelkleuren, subtiel geschilderd in zachte, frisse tinten die typerend zijn voor zijn art deco-palet en schildertechniek. Deze lineaire kleurbanen versterken het ritmische karakter van de compositie en brengen extra diepte en verfijning in het geheel. Door de combinatie van groot formaat, levendige pastel- en bloemkleuren en uitgebalanceerde art deco-vormtaal heeft het werk een opvallende aanwezigheid. Het straalt frisheid en energie uit en vormt een krachtige blikvanger in elk interieur – van klassiek tot modern en designgericht.
Over de kunstenaar
Al op jonge leeftijd had Dirk Smorenberg belangstelling voor schilderkunst. Na zijn verhuizing naar Amsterdam in 1906 was Dirk Smorenberg enige tijd werkzaam als reclametekenaar en bracht sierletters aan op de ramen van diverse winkelruiten. Hij ontwikkelde zich door veel te oefenen, onder meer door het kopiëren van oude Meesters in het Rijksmuseum. Smorenberg kwam in contact met August Allebé, onderwijzer aan de Rijksacademie. Dankzij zijn hulp kreeg Smorenberg een jaarlijkse rijkstoelage, die hem in staat stelde om zich verder te ontwikkelen. In 1907 schilderde Dirk Smorenberg in Bergen, samen met zijn collega en vriend Dirk Filarski. Een jaar later deden beide schilders mee aan een tentoonstelling van kunstenaarsvereniging St. Lucas in Amsterdam. Er was veel modernistisch werk te zien van andere bekende leden als Jan Sluijters, Leo Gestel en Piet Mondriaan. Onder invloed van deze modernisten kwam ook het werk van Smorenberg in een stroomversnelling. In 1910 vertrok Dirk Smorenberg naar New York, waar hij samen met Dirk Filarski en Piet Mondriaan exposeerde bij de gebroeders Fredriks. Van Smorenberg waren maar liefst 24 landschappen te zien die overwegend geschilderd waren in een zgn. divisionistische schildertechniek. Met Filarski zou Smorenberg ook verschillende reizen naar Zwitserland maken. Zus Lien van Dirk woonde vlakbij Montreux en dat was ongetwijfeld een mooie aanleiding om het land te bezoeken. Tussen 1914 en 1916 verbleef Smorenberg in Engeland, waar hij zijn eerste waterlelies schilderde in de tuin op een landgoed. Ook maakte hij gestileerde landschappen en kustimpressies bij de pittoreske stad St. Ives, gelegen in Zuid-West Engeland. Dirk Smorenberg had succes en exposeerde in zijn eigen atelier Amsterdam en Kunstzaal Glashaven in Rotterdam. In de twintiger jaren kocht Dirk Smorenberg een huis aan de Loosdrechtse plassen, met uitzicht over de Loenderveensche plas en de kerk van Loenen. Vanaf dat moment kon hij zich volledig toeleggen op het schilderen op de plassen met rietkragen. Het schilderen van lelies werd een ware passie voor de kunstenaar en hij trok er vaak op uit om in zijn roeibootje op de Vuntus, de plas tegenover zijn huis, te schilderen. In de winter schilderde Smorenberg de bevroren plassen en vergezichten met zijn vastgevroren roeiboot erop. Uit deze periode dateren ook diverse Zwitserse berglandschappen met vaak dezelfde hut en berghelling. Veel werken uit de twintiger jaren hebben nog de oorspronkelijke lijsten die Smorenberg zelf ontwierp en maakte. Het werk van Dirk Smorenberg in de latere jaren is naturalistischer geschilderd. Naast de bekende waterlelies schilderde hij ook stillevens, een enkel stadsgezicht en portretten. Zijn werken dateerde hij toen nog zelden. Afgezien van enkele uitschieters zijn deze vaak minder van kwaliteit. Tot circa 1930 maakte hij echter bijzondere werken waarmee hij terecht een plaats heeft verworven in de Nederlandse schilderkunst. Schilderijen van Dirk Smorenberg bevinden zich in diverse particuliere collecties en het Singer Museum in Laren.
Meer van deze kunstenaar

Dirk Smorenberg
Zonsondergang boven de Vuntusplas

Dirk Smorenberg
Zeilboten op de Loosdrechtseplassen

Dirk Smorenberg
Wintergezicht bij Loosdrecht

Dirk Smorenberg
Winters Loosdrecht vanuit het huis

Dirk Smorenberg
Winters gezicht op Loosdrechtse plas

Dirk Smorenberg
Zeilboten varen op de Loosdrechtseplas

Dirk Smorenberg
Loosdrecht in de winter

Dirk Smorenberg
Loosdrecht in de zomer

Dirk Smorenberg
Winter aan de Loosdrechtseplas

Dirk Smorenberg
Les Avants, Zwitserland

Dirk Smorenberg
Tulpen in vaas
