Hoe kan ik u helpen?
Louise
Louise
Louise
👋 Hallo! Ik ben Louise. Wat voor schilderij zoek je ? Wilt u iets verkopen, zoek dan direct contact met ons.
Koeien in de wei...Kleurrijk expressionistisch...Golven tegen rotsen...
Bericht sturen betekent akkoord met ons privacybeleid.

Dirk Smorenberg

Winter aan de Loosdrechtseplas

Winter aan de Loosdrechtseplas zonder lijst
Winter aan de Loosdrechtseplas zonder lijst
Winter aan de Loosdrechtseplas zonder lijst

Over het schilderij

De Loosdrechtse Plas is in dit sfeervolle winterlandschap meesterlijk vastgelegd op een koude winterdag in het begin van de vorige eeuw (ca. vroege 20e eeuw). Het schilderij ademt de karakteristieke stijl van één van de meest markante Nederlandse art deco- en landschapschilders, wiens werk bekendstaat om zijn sereniteit, verfijnde kleurgebruik en emotionele beleving. Bij het bekijken van dit schilderij lijkt de winter je letterlijk te omarmen — de ijzig koude sfeer is voelbaar, haast hoorbaar. Het wateroppervlak ligt volledig bevroren, klaar om betreden te worden voor een nostalgische dag schaatsen op natuurijs, een geliefd tafereel uit het Nederlandse winters van weleer. De besneeuwde rieten daken en kale bomen langs de oever versterken het verstilde karakter en brengen je terug naar een tijd waarin winters nog lang, stil en ongerept waren. In de zachte winterse verte doemt een kerktoren op, omgeven door een subtiele koude gloed die de horizon een bijna poëtisch aura geeft. Het geheel vormt een verstild en sereen beeld, geschilderd met een meesterlijke balans tussen licht, atmosfeer en compositie — precies zoals de kunstenaar dat zo uitzonderlijk goed beheerst heeft. Het schilderij wordt omlijst door een prachtige, bijpassende houten lijst die perfect aansluit bij de stijl en tijdsperiode van het werk. Hierdoor is het niet alleen een waardevol kunstobject, maar ook een stijlvolle eye-catcher in zowel klassieke, landelijke als moderne interieurs.


Over de kunstenaar

Al op jonge leeftijd had Dirk Smorenberg belangstelling voor schilderkunst. Na zijn verhuizing naar Amsterdam in 1906 was Dirk Smorenberg enige tijd werkzaam als reclametekenaar en bracht sierletters aan op de ramen van diverse winkelruiten. Hij ontwikkelde zich door veel te oefenen, onder meer door het kopiëren van oude Meesters in het Rijksmuseum. Smorenberg kwam in contact met August Allebé, onderwijzer aan de Rijksacademie. Dankzij zijn hulp kreeg Smorenberg een jaarlijkse rijkstoelage, die hem in staat stelde om zich verder te ontwikkelen. In 1907 schilderde Dirk Smorenberg in Bergen, samen met zijn collega en vriend Dirk Filarski. Een jaar later deden beide schilders mee aan een tentoonstelling van kunstenaarsvereniging St. Lucas in Amsterdam. Er was veel modernistisch werk te zien van andere bekende leden als Jan Sluijters, Leo Gestel en Piet Mondriaan. Onder invloed van deze modernisten kwam ook het werk van Smorenberg in een stroomversnelling. In 1910 vertrok Dirk Smorenberg naar New York, waar hij samen met Dirk Filarski en Piet Mondriaan exposeerde bij de gebroeders Fredriks. Van Smorenberg waren maar liefst 24 landschappen te zien die overwegend geschilderd waren in een zgn. divisionistische schildertechniek. Met Filarski zou Smorenberg ook verschillende reizen naar Zwitserland maken. Zus Lien van Dirk woonde vlakbij Montreux en dat was ongetwijfeld een mooie aanleiding om het land te bezoeken. Tussen 1914 en 1916 verbleef Smorenberg in Engeland, waar hij zijn eerste waterlelies schilderde in de tuin op een landgoed. Ook maakte hij gestileerde landschappen en kustimpressies bij de pittoreske stad St. Ives, gelegen in Zuid-West Engeland. Dirk Smorenberg had succes en exposeerde in zijn eigen atelier Amsterdam en Kunstzaal Glashaven in Rotterdam. In de twintiger jaren kocht Dirk Smorenberg een huis aan de Loosdrechtse plassen, met uitzicht over de Loenderveensche plas en de kerk van Loenen. Vanaf dat moment kon hij zich volledig toeleggen op het schilderen op de plassen met rietkragen. Het schilderen van lelies werd een ware passie voor de kunstenaar en hij trok er vaak op uit om in zijn roeibootje op de Vuntus, de plas tegenover zijn huis, te schilderen. In de winter schilderde Smorenberg de bevroren plassen en vergezichten met zijn vastgevroren roeiboot erop. Uit deze periode dateren ook diverse Zwitserse berglandschappen met vaak dezelfde hut en berghelling. Veel werken uit de twintiger jaren hebben nog de oorspronkelijke lijsten die Smorenberg zelf ontwierp en maakte. Het werk van Dirk Smorenberg in de latere jaren is naturalistischer geschilderd. Naast de bekende waterlelies schilderde hij ook stillevens, een enkel stadsgezicht en portretten. Zijn werken dateerde hij toen nog zelden. Afgezien van enkele uitschieters zijn deze vaak minder van kwaliteit. Tot circa 1930 maakte hij echter bijzondere werken waarmee hij terecht een plaats heeft verworven in de Nederlandse schilderkunst. Schilderijen van Dirk Smorenberg bevinden zich in diverse particuliere collecties en het Singer Museum in Laren.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar