Adrianus Johannes Zwart
Plasgezicht




Over het schilderij
Dit schilderij toont een sfeervol gezicht op één van de plassen bij het dorp Noorden, midden in het Groene Hart, met op de achtergrond een zeilboot die het open water accentueert. Het werk is geschilderd door Adrianus Johannes (Arie) Zwart, een Nederlandse landschapschilder die bekendstaat om zijn impressionistische weergave van het Hollandse polderland. Op de voorgrond loopt een smal wandelpad langs het water, met een eenvoudige houten loopbrug en een rijk begroeide oever vol riet, waterplanten en veldbloemen, die de landelijke rust van het Groene Hart benadrukken. In de verte zijn boerderijen met rieten daken en een zeilbootje op de plas te zien, wat diepte en beweging in het landschap brengt. Volgens de handgeschreven aanduiding op de achterzijde is het werk geschilderd bij het plaatsje Noorden, in het plassengebied tussen Nieuwkoop en Woerdense Verlaat, een geliefd decor voor vele Hollandse landschapsschilders. Dit natuurgebied staat bekend om zijn uitgestrekte veenplassen, smalle kades en stilte, waardoor verzamelaars het vaak zien als een iconisch voorbeeld van het klassieke Groene-Hart-landschap. Zwart maakte een groot aantal schilderijen van het Groene Hart, maar voor verzamelaars zijn vooral de doeken gewild waarin beeldbepalende elementen voorkomen, zoals een zeilboot, roeiboot of karakteristieke bruggetjes die het oog direct het landschap in trekken. In dit werk zorgen de houten loopbrug en het zeilbootje op de achtergrond voor een sterke compositie en een typisch Hollands tafereel, waardoor het schilderij extra aantrekkelijk is voor liefhebbers van klassieke Nederlandse landschappen
Over de kunstenaar
Adrianus Johannes (AJ) Zwart maakte zijn eerste schilderij in 1915. Het jaar daarvoor won hij een doos schilder materialen plus een wekelijks bezoek aan de schilder Otto Kriens om zijn werk te laten beoordelen. Later volgde hij twee jaar lessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. De stijl van zijn vroege werk doet denken aan de Haagse School. Deze was rond 1915 al over haar hoogtepunt heen. Later werd zijn stijl losser, meer impressionistisch. Na zijn huwelijk in 1926 was hij voor zijn levensonderhoud geheel op de inkomsten uit zijn werk als schilder aangewezen. Hij was zeer productief. Hij reisde veel door Nederland, eerst alleen, later met zijn gezin in een verbouwde verhuiswagen. In 1936 werd deze vervangen door een speciaal voor Zwart gebouwde woonboot. Ook hiermee ging hij weer reizen: eerst richting Gorinchem, vervolgens via Nijmegen en Arnhem over de IJssel naar Hattem. Ook werd over de Maas koers gezet naar Namen. ’s Winters lag De Trekschuit in Meppel. Door contacten met de Meppeler schilders ging Zwart over tot het gebruik van lichtere kleuren. De donkere landschappen en interieurs maakten plaats voor een lichter palet met losse penseelvoering



