Adrianus Johannes Zwart
Cagnes sur Mer




Over het schilderij
Schilderachtig gezicht op de haven van Cagnes‑sur‑Mer aan de zonovergoten Côte d’Azur, vereeuwigd door de Nederlandse kunstenaar Adrianus Johannes (A.J.) Zwart. Het schilderij toont het oude vissersdorp Cagnes‑sur‑Mer met zijn kleurrijke bootjes, zacht golvende water en mediterrane licht, precies zoals dit schildersdorp in Zuid‑Frankrijk geliefd was bij kunstenaars in de 20e eeuw. Arie Zwart reisde in de naoorlogse jaren veelvuldig met zijn schildersezel door Europa, naar onder andere Zuid‑Frankrijk, Spanje en het zonnige Ibiza. In dit werk vangt hij de sfeer van de Franse Rivièra op een rustige dag in de haven: vissersboten liggen afgemeerd, enkele figuren praten op de kade en in de verte glooit het landschap met dorpshuizen en heuvels. De warme okers en zachte pasteltinten contrasteren prachtig met het turquoise water van de Middellandse Zee. Kenmerkend voor A.J. Zwart is het heldere, natuurlijke licht en de losse, maar trefzekere toets. Dit Zuid‑Frankrijk schilderij is een prachtig voorbeeld van zijn geliefde mediterrane stads‑ en havengezichten en een aantrekkelijk werk voor liefhebbers van de Côte d’Azur, Cagnes‑sur‑Mer en klassieke Nederlandse impressionisten die in het buitenland werkten.
Over de kunstenaar
Adrianus Johannes (AJ) Zwart maakte zijn eerste schilderij in 1915. Het jaar daarvoor won hij een doos schilder materialen plus een wekelijks bezoek aan de schilder Otto Kriens om zijn werk te laten beoordelen. Later volgde hij twee jaar lessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. De stijl van zijn vroege werk doet denken aan de Haagse School. Deze was rond 1915 al over haar hoogtepunt heen. Later werd zijn stijl losser, meer impressionistisch. Na zijn huwelijk in 1926 was hij voor zijn levensonderhoud geheel op de inkomsten uit zijn werk als schilder aangewezen. Hij was zeer productief. Hij reisde veel door Nederland, eerst alleen, later met zijn gezin in een verbouwde verhuiswagen. In 1936 werd deze vervangen door een speciaal voor Zwart gebouwde woonboot. Ook hiermee ging hij weer reizen: eerst richting Gorinchem, vervolgens via Nijmegen en Arnhem over de IJssel naar Hattem. Ook werd over de Maas koers gezet naar Namen. ’s Winters lag De Trekschuit in Meppel. Door contacten met de Meppeler schilders ging Zwart over tot het gebruik van lichtere kleuren. De donkere landschappen en interieurs maakten plaats voor een lichter palet met losse penseelvoering



