Raoul Martinez
Stadsgezicht



Over het schilderij
Dit schilderij van Raoul Martinez toont een verstild moment aan het raam van zijn atelier, waar een alledaags stilleven samenkomt met een levendig stadsgezicht. Op de voorgrond staat een rij zilverkleurige voorwerpen: een glanzende metalen koffiekan, een dienblad met een stevig stuk brood, een mes en drie appels die het geheel een zachte, huiselijke warmte geven. Het lichte textiel op tafel plooit in soepele lijnen en vangt het zachte daglicht dat door het raam naar binnen valt. Achter dit stilleven ontvouwt zich een blik op het water, waar enkele boten rustig liggen aangemeerd. De kleuren van de schepen worden weerspiegeld in het zacht golvende wateroppervlak. Het lichtspel in het water is subtiel en ritmisch, waardoor de scène zowel levendig als kalm aanvoelt. Het kleurgebruik verraadt Martinez’ Cubaanse achtergrond: warme, bijna tropische tinten mengen zich hier met koelere nuances uit zijn Europese omgeving. Het geheel ademt een stille, doordachte harmonie uit, waar het alledaagse en het stedelijke elkaar op natuurlijke wijze ontmoeten. Het werk is gedateerd 1945, een periode waarin Martinez’ kenmerkende stijl d.w.z. helder, ingetogen, met grote aandacht voor vorm en licht, volledig tot bloei was gekomen. De combinatie van intimiteit en stadsruimte maakt dit schilderij tot een typisch, herkenbaar werk binnen zijn oeuvre.
Over de kunstenaar
De Franse schilder Raoul Martinez had, toen hij geboren werd, ouders die in goeden doen waren en in Parijs leefden. De familie bezat een haciënda dicht bij Havana. Na zijn schooltijd in Parijs werkte Martinez enige jaren op deze onderneming. Hij had een Cubaanse achtergrond en onderhield jaren lang Cubaanse contacten. Martinez was Frans- en Spaanstalig. Na zijn verblijf in Cuba en enige omzwervingen in Zuid-Amerika keerde hij terug naar Europa, eerst naar Brussel waar hij van 1896 tot circa 1915 leefde. In Brussel begon hij in 1907 met zijn loopbaan als schilder en nam hij in 1910 voor het eerst aan de tentoonstellingen van La Libre Esthétique deel. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vluchtte hij naar Nederland en raakte bevriend met enkele Nederlandse kunstenaars (zoals Henri Boot) en verkocht hij werk aan verzamelaar H.P. Bremmer die hem in contact bracht met Helene Kröller-Müller. Na de oorlog bleef hij eerst nog in Nederland, maar verhuisde weer naar België en reisde geregeld naar Nederland. Hij overleefde de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam. Ten slotte ging hij terug naar Parijs. In Nederland is het meeste werk van hem te vinden. Hij heeft een groot oeuvre nagelaten. Martinez is een gerespecteerd kunstenaar wiens werk is opgenomen in de collectie van grote musea als het Kroller-Mueller, het Centraal museum in Utrecht, de Wieger in Deurne.


