Raoul Martinez
Montelbaantoren te Amsterdam



Over het schilderij
Dit bijzondere schilderij is een kenmerkend werk in de stijl van de van oorsprong Cubaanse kunstenaar Raoul Martinez, bekend om zijn expressieve modernistische invalshoek en het gedurfde combineren van meerdere beeldthema’s binnen één compositie. Martinez schilderde regelmatig dualistische scènes waarin hij een stilleven, natuurportret of figuurvoorstelling harmonieus liet samensmelten met een stedelijk panorama – een aanpak die symbool staat voor zijn unieke visuele vertelstijl binnen de internationale moderne kunst. In dit werk staat een levendig boomportret centraal, geschilderd met organische, weelderige penseelstreken die de vitaliteit en textuur van het bladerdek benadrukken. De boom fungeert niet alleen als hoofdonderwerp, maar ook als natuurlijke coulisse die de blik richting de achtergrond stuurt, waar de beroemde Montelbaantoren in Amsterdam subtiel maar betekenisvol in het stadsgezicht opdoemt. De Montelbaantoren, een iconisch historisch monument aan de Oudeschans, vormt hier een contrasterend maar complementair element naast de mediterrane uitstraling van het gebladerte. De kleurstelling van het schilderij wordt gedomineerd door warme mediterrane groentinten, aquatische reflecties en aardse accenten van terracotta en okergeel. Dit zuidelijke palet roept een mediterraan of zelfs Caribisch lichtgevoel op, wat typerend is voor Martinez’ oeuvre en verwijst naar zijn Cubaanse roots, zelfs in werken met een Noord-Europees onderwerp. De combinatie van het warme kleurgebruik en het Amsterdamse stadsicoon creëert een interculturele dialoog die veel voorkomt in het werk van de kunstenaar. Het schilderij lijkt geschilderd te zijn vanuit zijn atelier, mogelijk vanaf een raam of open zichtpunt, met het gevoel van een atelierimpressie of studio-uitzicht op de Amsterdamse gracht en omgeving. Dit versterkt de romantiek en authenticiteit van het werk: een kunstenaar die zijn dagelijkse zicht combineert met zijn persoonlijke artistieke signatuur.
Over de kunstenaar
De Franse schilder Raoul Martinez had, toen hij geboren werd, ouders die in goeden doen waren en in Parijs leefden. De familie bezat een haciënda dicht bij Havana. Na zijn schooltijd in Parijs werkte Martinez enige jaren op deze onderneming. Hij had een Cubaanse achtergrond en onderhield jaren lang Cubaanse contacten. Martinez was Frans- en Spaanstalig. Na zijn verblijf in Cuba en enige omzwervingen in Zuid-Amerika keerde hij terug naar Europa, eerst naar Brussel waar hij van 1896 tot circa 1915 leefde. In Brussel begon hij in 1907 met zijn loopbaan als schilder en nam hij in 1910 voor het eerst aan de tentoonstellingen van La Libre Esthétique deel. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vluchtte hij naar Nederland en raakte bevriend met enkele Nederlandse kunstenaars (zoals Henri Boot) en verkocht hij werk aan verzamelaar H.P. Bremmer die hem in contact bracht met Helene Kröller-Müller. Na de oorlog bleef hij eerst nog in Nederland, maar verhuisde weer naar België en reisde geregeld naar Nederland. Hij overleefde de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam. Ten slotte ging hij terug naar Parijs. In Nederland is het meeste werk van hem te vinden. Hij heeft een groot oeuvre nagelaten. Martinez is een gerespecteerd kunstenaar wiens werk is opgenomen in de collectie van grote musea als het Kroller-Mueller, het Centraal museum in Utrecht, de Wieger in Deurne.


