Cornelis Vreedenburgh

Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland

Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland zonder lijst
Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland zonder lijst
Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland zonder lijst
Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland zonder lijst

Over het schilderij

Cornelis Vreedenburgh maakte regelmatig reizen naar het buitenland om inspiratie op te doen, waaronder naar Zwitserland. Tijdens zijn reizen door Zwitserland schilderde Vreedenburgh prachtige berglandschappen en dorpjes, vaak met een dromerige, licht impressionistische toets. Hij wist de helderheid van het Zwitserse licht en de indrukwekkende bergformaties op subtiele wijze vast te leggen. Net als in zijn Nederlandse werk speelde de reflectie van licht in water een belangrijke rol, wat te zien is in sommige schilderijen die hij in Zwitserland maakte, bijvoorbeeld van meren zoals het Vierwoudstrekenmeer. Zijn Zwitserse schilderijen zijn minder bekend dan zijn Nederlandse haven- en stadstaferelen, maar ze laten zien dat hij ook in het buitenland zijn impressionistische techniek perfect wist toe te passen zoals in dit zicht op de berg Pilatus. Dit is een berg met een hoogte van ruim 2128 meter boven zeeniveau in centraal Zwitserland en is gelegen aan het Vierwoudstrekenmeer in de buurt van de stad Luzern. De berg is een geliefde bestemming voor toeristen. Het hoogste punt wordt de Tomlishorn genoemd. Wij zijn Frank Buunk van Simonis Buunk in Ede zeer erkentelijk voor het doorverwijzen van de verkoper van dit schilderij naar onze galerie. Verkoper van het werk blijkt ook verre familie van Vreedenburgh te zijn hetgeen het extra bijzonder maakt.


Over de kunstenaar

Cornelis Vreedenburgh was landschapsschilder, etser en aquarellist. Hij kreeg les van zijn vader die een schildersbedrijf had en zelf ook kunstschilder was. Later gaf de Haagse School meester Gerard Roermeester hem les. In zijn vrije tijd trok Cornelis Vreedenburgh er samen met zijn leeftijdsgenoot en plaatsgenoot Leo Gestel op uit om de landschappen rondom Woerden te schilderen. Ieder met hun eigen visie legden ze de natuur vast. Gestel vanuit het modernisme, Vreedenburgh als aanhanger van de Haagse School. Van grote en blijvende invloed was ook zijn ontmoeting met Willem Bastiaan Tholen. Met Tholen en Roermeester was Vreedenburgh in het Zuid-Hollandse plassengebied en langs rivieren als de Vecht in Noord-Holland en de Overijsselse Vecht te vinden. In Hattem ontmoette hij Jan Voerman Sr en Jr die net als Vreedenburgh de IJssellandschappen vastlegden. Naast de natuur had ook stadsschoon zijn belangstelling, dat hij graag met werkende mensen stoffeerde. Vooral nadat hij in 1917 in Laren NH was gaan wonen maakte hij fraaie Amsterdamse stadsgezichten. Cornelis Vreedenburgh reisde naar het buitenland, naar Frankrijk en Italië. Op latere leeftijd maakte hij een rondreis door het Midden-Oosten waar hij in opdracht voor het tijdschrift Panorama werkte. Zijn werk werd bekroond met diverse prijzen. Hij kreeg twee maal een Koninklijke subsidie en in 1905 won hij de Willink van Collenprijs bij kunstenaars genootschap ‘Arti et Amicitiae’. Het Koninklijk Huis had belangstelling voor zijn oeuvre, zowel Koningin Emma als Koningin Wilhelmina kochten werk van hem.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar