Cornelis Vreedenburgh
Het atelier van de schilder aan de Vredelaan 1 te Laren



Over het schilderij
In dit sfeervolle atelierinterieur van Cornelis Vreedenburgh speelt licht de hoofdrol: buiten straalt de zon over groene bomen en oranje daken, binnen valt het daglicht gefilterd naar binnen en tekent het subtiel de vormen van meubels, kachel en vloerkleed. De silhouetachtige vorm van het modelschip in de vensterbank snijdt af tegen de blauwe lucht en versterkt het contrast tussen de levendige wereld buiten en de geconcentreerde rust van de werkruimte. De schildersezel met doek blijft bewust raadselachtig; Vreedenburgh geeft geen aanwijzing wat erop staat en nodigt zo de kijker uit om het onzichtbare schilderij in gedachten zelf in te vullen.​ ​De kleuren zijn overwegend warm en gedempt wat de intieme, bijna meditatieve atmosfeer benadrukt. Kleine details, zoals de glans op het hout van de kast, de metalen kachel links en de lege stoel in het midden, leggen de nadruk op afwezigheid van mensen en de aanwezigheid van de kunstenaar in gedachte. Dit werk sluit aan bij Vreedenburghs reputatie als meester in het vangen van licht en sfeer, bekend van zijn stadsgezichten en waterlandschappen, maar hier toegepast op zijn eigen vertrouwde binnenwereld: het atelier in volledige, tijdloze rust.
Over de kunstenaar
Cornelis Vreedenburgh was landschapsschilder, etser en aquarellist. Hij kreeg les van zijn vader die een schildersbedrijf had en zelf ook kunstschilder was. Later gaf de Haagse School meester Gerard Roermeester hem les. In zijn vrije tijd trok Cornelis Vreedenburgh er samen met zijn leeftijdsgenoot en plaatsgenoot Leo Gestel op uit om de landschappen rondom Woerden te schilderen. Ieder met hun eigen visie legden ze de natuur vast. Gestel vanuit het modernisme, Vreedenburgh als aanhanger van de Haagse School. Van grote en blijvende invloed was ook zijn ontmoeting met Willem Bastiaan Tholen. Met Tholen en Roermeester was Vreedenburgh in het Zuid-Hollandse plassengebied en langs rivieren als de Vecht in Noord-Holland en de Overijsselse Vecht te vinden. In Hattem ontmoette hij Jan Voerman Sr en Jr die net als Vreedenburgh de IJssellandschappen vastlegden. Naast de natuur had ook stadsschoon zijn belangstelling, dat hij graag met werkende mensen stoffeerde. Vooral nadat hij in 1917 in Laren NH was gaan wonen maakte hij fraaie Amsterdamse stadsgezichten. Cornelis Vreedenburgh reisde naar het buitenland, naar Frankrijk en Italië. Op latere leeftijd maakte hij een rondreis door het Midden-Oosten waar hij in opdracht voor het tijdschrift Panorama werkte. Zijn werk werd bekroond met diverse prijzen. Hij kreeg twee maal een Koninklijke subsidie en in 1905 won hij de Willink van Collenprijs bij kunstenaars genootschap ‘Arti et Amicitiae’. Het Koninklijk Huis had belangstelling voor zijn oeuvre, zowel Koningin Emma als Koningin Wilhelmina kochten werk van hem.
Meer van deze kunstenaar

Cornelis Vreedenburgh
Weidelandschap met koeien

Cornelis Vreedenburgh
Sloterdijkerbrug over de Prinseneilandgracht te Amsterdam

Cornelis Vreedenburgh
Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland

Cornelis Vreedenburgh
Wipmolen in de polder

Cornelis Vreedenburgh
Riviertje in het Groene Hart

Cornelis Vreedenburgh
Rivierlandschap

Cornelis Vreedenburgh
Oudegracht Utrecht met Domtoren

Cornelis Vreedenburgh
Loosdrecht in de zomer

Cornelis Vreedenburgh
Oudezijds Achterburgwal te Amsterdam

Cornelis Vreedenburgh
Baai bij Saint Tropez

Cornelis Vreedenburgh
Vroeg voorjaar in de polder

Cornelis Vreedenburgh
Cafe scene

Cornelis Vreedenburgh
Dorpje aan het water

Cornelis Vreedenburgh
IJssel

Cornelis Vreedenburgh
Boerderijgezicht bij Woerden

Cornelis Vreedenburgh
Schreierstoren te Amsterdam

Cornelis Vreedenburgh
Boerderij aan het water

Cornelis Vreedenburgh
Dorpje aan rivier

Cornelis Vreedenburgh
Zondags ritje

Cornelis Vreedenburgh
Gezicht op de Raamgracht met de Zuiderkerk

Cornelis Vreedenburgh
Tjalk die voor anker ligt

Cornelis Vreedenburgh
Gezicht op de Westerkerk te Amsterdam

Cornelis Vreedenburgh
Ochtendstemming aan de Amstel rivier
