Cornelis Vreedenburgh
Baai bij Saint Tropez



Over het schilderij
De aquarel toont een rustige baai aan de Middellandse Zee, badend in het zachte licht van de vroege ochtend of late middag. Aan de voorzijde dobberen enkele vissersboten en slanke zeilboten vredig op het stille water. Hun reflecties spiegelen subtiel in de blauwe en groenige tinten van de vloed, die de kade bijna raakt. De boten liggen voor anker, hun masten steken als fijne lijnen omhoog in de lucht. In de verte rijzen de glooiende contouren van Provençaalse bergen op, zacht vervaagd in een waas van warmte en atmosfeer, zoals kenmerkend is voor Vreedenburghs lichtbehandeling. De heuvels hebben een lavendelgrijze kleur, met hints van oker en zachtroze, alsof ze net door het zonlicht worden aangeraakt. De lucht is open en licht, met een paar losjes gesuggereerde wolken, opgebracht in brede, transparante penseelstreken. Vreedenburghs losse toets en gevoel voor reflectie geven de scène een kalme, bijna tijdloze sfeer. De kade en eventuele bebouwing zijn slechts summier aangeduid, de nadruk ligt op de harmonie tussen water, lucht en schepen.
Over de kunstenaar
Cornelis Vreedenburgh was landschapsschilder, etser en aquarellist. Hij kreeg les van zijn vader die een schildersbedrijf had en zelf ook kunstschilder was. Later gaf de Haagse School meester Gerard Roermeester hem les. In zijn vrije tijd trok Cornelis Vreedenburgh er samen met zijn leeftijdsgenoot en plaatsgenoot Leo Gestel op uit om de landschappen rondom Woerden te schilderen. Ieder met hun eigen visie legden ze de natuur vast. Gestel vanuit het modernisme, Vreedenburgh als aanhanger van de Haagse School. Van grote en blijvende invloed was ook zijn ontmoeting met Willem Bastiaan Tholen. Met Tholen en Roermeester was Vreedenburgh in het Zuid-Hollandse plassengebied en langs rivieren als de Vecht in Noord-Holland en de Overijsselse Vecht te vinden. In Hattem ontmoette hij Jan Voerman Sr en Jr die net als Vreedenburgh de IJssellandschappen vastlegden. Naast de natuur had ook stadsschoon zijn belangstelling, dat hij graag met werkende mensen stoffeerde. Vooral nadat hij in 1917 in Laren NH was gaan wonen maakte hij fraaie Amsterdamse stadsgezichten. Cornelis Vreedenburgh reisde naar het buitenland, naar Frankrijk en Italië. Op latere leeftijd maakte hij een rondreis door het Midden-Oosten waar hij in opdracht voor het tijdschrift Panorama werkte. Zijn werk werd bekroond met diverse prijzen. Hij kreeg twee maal een Koninklijke subsidie en in 1905 won hij de Willink van Collenprijs bij kunstenaars genootschap ‘Arti et Amicitiae’. Het Koninklijk Huis had belangstelling voor zijn oeuvre, zowel Koningin Emma als Koningin Wilhelmina kochten werk van hem.
Meer van deze kunstenaar

Cornelis Vreedenburgh
Gezicht op de Pilatus berg in Zwitserland

Cornelis Vreedenburgh
Wipmolen in de polder

Cornelis Vreedenburgh
Zeegezicht

Cornelis Vreedenburgh
Niedersfeld (Duitsland)

Cornelis Vreedenburgh
Riviertje in het Groene Hart

Cornelis Vreedenburgh
Rivierlandschap

Cornelis Vreedenburgh
Oudegracht Utrecht met Domtoren

Cornelis Vreedenburgh
Loosdrecht in de zomer

Cornelis Vreedenburgh
Oudezijds Achterburgwal te Amsterdam

Cornelis Vreedenburgh
Vroeg voorjaar in de polder

Cornelis Vreedenburgh
Cafe scene

Cornelis Vreedenburgh
Dorpje aan het water

Cornelis Vreedenburgh
IJssel

Cornelis Vreedenburgh
Boerderijgezicht

Cornelis Vreedenburgh
Schreierstoren Amsterdam

Cornelis Vreedenburgh
Boerderij aan het water

Cornelis Vreedenburgh
Dorpje aan rivier

Cornelis Vreedenburgh
Zondags ritje

Cornelis Vreedenburgh
Gezicht op Zuiderkerk

Cornelis Vreedenburgh
Tjalk die voor anker ligt

Cornelis Vreedenburgh
Westerkerk

Cornelis Vreedenburgh
Gezicht op de Amstel

Cornelis Vreedenburgh
Het atelier van de schilder aan de Vredelaan 1 te Laren