Hoe kan ik u helpen?
Louise
Louise
Louise
👋 Hallo! Ik ben Louise. Beschrijf een schilderij en ik vind een match voor je!
Koeien in de wei...Kleurrijk expressionistisch...Golven tegen rotsen...
Bericht sturen betekent akkoord met ons privacybeleid.

Joop Stierhout

Gemengd boeket in witte vaas

GearchiveerdGemengd boeket in witte vaas zonder lijst
GearchiveerdGemengd boeket in witte vaas zonder lijst
GearchiveerdGemengd boeket in witte vaas zonder lijst

Over het schilderij

Dit grote bloemstilleven van Joop Stierhout toont een uitbundig boeket in volle bloei, weergegeven in rijke, warme kleuren. De compositie is krachtig en evenwichtig, met een veelheid aan bloemen die speels maar zorgvuldig uit de aardewerken vaas lijken te groeien. Stierhout’s penseelstreek is zichtbaar en levendig, met aandacht voor lichtval en structuur. De bloemen zijn niet fotografisch precies weergegeven, maar bezitten een levendige expressie die kenmerkend is voor zijn stijl. De achtergrond is ingetogen, in diepe, gedempte tinten, waardoor het bloemstuk extra naar voren springt. De sfeer is klassiek, bijna tijdloos, maar tegelijk heeft het werk een zekere frisheid door de losse toets en het subtiele kleurgebruik. Het doek straalt rust en overvloed uit – een eerbetoon aan de vergankelijke schoonheid van bloemen.


Over de kunstenaar

Joop Stierhout was een Nederlands impressionistische kunstschilder. Hij kreeg bekendheid vanwege de haven- en stadsgezichten van zijn woonplaats Amsterdam. Joop Stierhout schilderde in de stijl en traditie van de Haagse School. Na de kunstacademie in zijn geboorteplaats Arnhem vestigde Stierhout zich in Amsterdam. In de periode voor de Tweede Wereldoorlog schilderde hij vaak landschapstaferelen in het Gooi en de Vechtstreek. De oorlog belette hem echter op kunstreis te gaan. Na de oorlog gaat hij niet met de populariteit van het modernisme mee, maar legt zich toe op traditioneel vakmanschap bij stadsgezichten, portretten en bloemstillevens. Vanaf de tachtiger jaren krijgen zijn stadsgezichten een lichter coloriet na een verblijf in de Franse Provence. Voor zijn religieuze voorstelling ‘Hagar en Ismaël’ (collectie museum voor religieuze kunst te Uden) kreeg hij in 1938 een nominatie voor de Prix de Rome.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar