Hoe kan ik u helpen?
Louise
Louise
Louise
👋 Hallo! Ik ben Louise. Wat voor schilderij zoek je ? Wilt u iets verkopen, zoek dan direct contact met ons.
Koeien in de wei...Kleurrijk expressionistisch...Golven tegen rotsen...
Bericht sturen betekent akkoord met ons privacybeleid.

Joop Stierhout

Magere brug in Amsterdam

Magere brug in Amsterdam zonder lijst
Magere brug in Amsterdam zonder lijst
Magere brug in Amsterdam zonder lijst

Over het schilderij

Dit schilderij is een typisch werk van Joop Stierhout, waarin zijn herkenbare stijl en kleurgebruik volledig tot hun recht komen. Vanuit een verhoogd standpunt heeft Stierhout de iconische Magere Brug over de Amstel vastgelegd, een van de meest geliefde en gefotografeerde plekken van Amsterdam. De hoge blikhoek geeft het tafereel een ruimtelijke, bijna panoramische werking, waarbij de weerspiegelingen in het water een zachte beweging suggereren. Kenmerkend voor Stierhout zijn de zachte, pastelachtige kleuren en de heldere, luchtige toets waarmee hij het Amsterdamse stadsbeeld tot leven brengt. De frisse groentinten van de bomen, het warme licht op het water en de subtiele schaduwen op de brug zorgen voor een aangename, harmonieuze sfeer. Het geheel ademt een kalme zomerdag langs de Amstel. Dit werk is uitermate geschikt voor liefhebbers van Amsterdamse stadsgezichten, hedendaagse Hollandse schilderkunst en iedereen die houdt van kleurrijke, sfeervolle voorstellingen met een herkenbare stad als onderwerp. Een tijdloze aanwinst voor elk interieur.


Over de kunstenaar

Joop Stierhout was een Nederlands impressionistische kunstschilder. Hij kreeg bekendheid vanwege de haven- en stadsgezichten van zijn woonplaats Amsterdam. Joop Stierhout schilderde in de stijl en traditie van de Haagse School. Na de kunstacademie in zijn geboorteplaats Arnhem vestigde Stierhout zich in Amsterdam. In de periode voor de Tweede Wereldoorlog schilderde hij vaak landschapstaferelen in het Gooi en de Vechtstreek. De oorlog belette hem echter op kunstreis te gaan. Na de oorlog gaat hij niet met de populariteit van het modernisme mee, maar legt zich toe op traditioneel vakmanschap bij stadsgezichten, portretten en bloemstillevens. Vanaf de tachtiger jaren krijgen zijn stadsgezichten een lichter coloriet na een verblijf in de Franse Provence. Voor zijn religieuze voorstelling ‘Hagar en Ismaël’ (collectie museum voor religieuze kunst te Uden) kreeg hij in 1938 een nominatie voor de Prix de Rome.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar