Joop Stierhout
Boerderij



Over het schilderij
Dit schilderij toont een heerlijk zomers gezicht op een Hollandse boerderij, mogelijk gelegen in de omgeving van Arnhem, waar Joop Stierhout een periode heeft gewoond. De warme, uitnodigende sfeer van het werk is meteen voelbaar: het zonlicht dat over het witte boerderijhuis valt, de zachte schaduwen van de bomen, en de kleurrijke bloemenborder op de voorgrond vormen samen een harmonieus en ontspannen tafereel. Stierhout stond bekend als een aimabele man die hield van het kleine, pretentieloze in het dagelijks leven. Die waardering voor eenvoud en authenticiteit is duidelijk terug te zien in dit schilderij. Hij idealiseert het onderwerp niet, maar legt het met oprechte aandacht vast—met een scherp oog voor kleur, licht en nuance. Zijn losse toets en gevoel voor coloriet geven het werk een levendige, bijna muzikale kwaliteit, waardoor je de warmte van de dag en de rust van het platteland bijna kunt voelen. Schilderijen van Joop Stierhout zijn een genot om naar te kijken: toegankelijk, sfeervol en doordrenkt met een liefde voor het Hollandse landschap. Dit werk vormt daarop geen uitzondering en past prachtig in interieurs waar waardering is voor nostalgische landschappen, herkenbare Nederlandse scènes en schilderkunst met een warme menselijke touch.
Over de kunstenaar
Joop Stierhout was een Nederlands impressionistische kunstschilder. Hij kreeg bekendheid vanwege de haven- en stadsgezichten van zijn woonplaats Amsterdam. Joop Stierhout schilderde in de stijl en traditie van de Haagse School. Na de kunstacademie in zijn geboorteplaats Arnhem vestigde Stierhout zich in Amsterdam. In de periode voor de Tweede Wereldoorlog schilderde hij vaak landschapstaferelen in het Gooi en de Vechtstreek. De oorlog belette hem echter op kunstreis te gaan. Na de oorlog gaat hij niet met de populariteit van het modernisme mee, maar legt zich toe op traditioneel vakmanschap bij stadsgezichten, portretten en bloemstillevens. Vanaf de tachtiger jaren krijgen zijn stadsgezichten een lichter coloriet na een verblijf in de Franse Provence. Voor zijn religieuze voorstelling ‘Hagar en Ismaël’ (collectie museum voor religieuze kunst te Uden) kreeg hij in 1938 een nominatie voor de Prix de Rome.



