Hoe kan ik u helpen?
Louise
Louise
Louise
👋 Hallo! Ik ben Louise. Wat voor schilderij zoek je ? Wilt u iets verkopen, zoek dan direct contact met ons.
Koeien in de wei...Kleurrijk expressionistisch...Golven tegen rotsen...
Bericht sturen betekent akkoord met ons privacybeleid.

Jo Koster

San Gimignano in Italië

San Gimignano in Italië zonder lijst
San Gimignano in Italië zonder lijst
San Gimignano in Italië zonder lijst
San Gimignano in Italië zonder lijst

Over het schilderij

Deze charmante ingekleurde tekening van Jo Koster werd door de kunstenares zelf in 1924 als ansichtkaart naar kennissen gestuurd. Ze verbleef destijds in het wereldberoemde Italiaanse stadje San Gimignano, bekend om zijn middeleeuwse torens, stadsmuren en unieke silhouet in het Toscaanse landschap. Op de tekening is een deel van de stadsmuur van San Gimignano te zien, weergegeven in Kosters kenmerkende, levendige streepjestechniek. Deze herkenbare stijl, waarin ritmische lijntjes structuur en beweging suggereren, geeft het historische geheel een bijna vibrerende dynamiek. De subtiele inkleuring in zachte tinten zorgt voor een warm en persoonlijk karakter, passend bij een tekening die bedoeld was als handgeschreven groet. Dit werkje vormt een prachtig voorbeeld van hoe Jo Koster die bekendstaat om haar expressieve kleurgebruik, reislust en energieke tekentechniek, ook in kleine, intieme schetsen haar artistieke handtekening wist achter te laten. Een bijzonder stukje kunstgeschiedenis én een sfeervol beeld van een van Italië’s meest geliefde middeleeuwse steden.


Over de kunstenaar

Jo Koster werd in 1868 geboren als dochter in een officiersgezin. Door de regelmatige overplaatsingen van haar vader kon het gezin nooit echt aan een plaats hechten. Dit is waarschijnlijk een voor de belangrijkste verklaringen voor het feit dat Jo Koster er later als kunstenares zo’n zwervend bestaan op nahield. Op de middelbare school kreeg Jo Koster haar eerste tekenles. Nadat zij talent toonde mocht zij in 1885 naar de Rijksnormaalschool voor Tekenonderwijs in Amsterdam en in 1888 naar de Academie in Rotterdam. Na haar academietijd werkte ze enige tijd in een vrij klassieke wijze als portretschilderes. In 1894 trekt ze naar Parijs en later naar Brussel komt ze in aanraking met de op dat moment in zwang zijnde post-impressionistische experimenten. Als ze naar Nederland terugkomt, vestigt ze zich na enige omzwervingen in het kunstenaarsdorp Laren waar ze beïnvloed wordt door de schilder Ferdinand Hart Nibbrig en in contact komt met de kunstpedagoog H.P. Bremmer. In 1902 verhuist Jo Koster naar Zwolle en ontdekt het nabijgelegen pittoreske Staphorst als onderwerp. Ze verhuist naar Hattem en begint zich, om zich te onderscheiden van andere kunstenaars met de naam Koster, Jo Koster van Hattem te noemen. Door haar contacten met Bremmer en haar schilderwijze wordt ze ook vaak tot de ‘Bremmerianen’ gerekend. Dit mede door haar geheel eigen en in het bijzonder door Vincent van Gogh, Bremmer en Hart Nibrig beïnvloede variatie van het divisionisme. In de jaren 20 en 30 woont en werkt Jo Koster langere tijden in Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Werk van Jo Koster is o.a. te vinden in het Voerman museum te Hattem, het Stedelijk Museum Kampen en het Singer Museum te Laren.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar