Jan Toorop
Het Christuskindeke
Over het schilderij
Typerend, fraai gestileerd werk van de beroemde kunstenaar Jan Toorop. Achterop het werk zit een door Toorop handgeschreven tekstje waarin hij uitlegt wat er op het werk staat. ‘Tekening in zwart crayon. Elisabeth met de kleine Johannes (de Dooper, met kamelvel om) Maria met het Jesuskindeke. Maria met het Christus Kindeke, de stigmata’s in de handen (beteekent de steeds gekruisigde Christus geest op aarde.) Stigmata’s zijn de wonden door de vastnageling aan het kruis veroorzaakt. Het Offer. Het Christus Kind geeft en toont het gebaar van de kruisiging. De vrouw naast Maria is Elisabeth, de moeder van Johannes de dooper. De kleine Johannes is vol bewondering en verheerlijking voor den zich offerende en jeugdige Christus. Den Haag 1927, J.H. Toorop.’ En ‘Door den heer Vattier Kraane (Amsterdam) gekocht 1927’. Ook zit er een collectie sticker op met de tekst: ‘ No. 4 Elisabeth met den kleinen Johannes (Joh. Den Dooper) en Maria met het Jezus-Kindeke. Eigendom van C.HG. Vattier Kraane.’ Het werk staat vermeld in het boek ‘Autobiografische herinneringen Jan Toorop’ van Paul Begheyn. Daarin staat over dit werk vermeld (aldus Toorop): ‘ Vattier Kraan heeft m in A’dam’. Cornelis George Vattier Kraane (1864-1956), Nederlands ondernemer, bezat een grote kunstcollectie. De collectie Vattier Kraane werd op 22 mei 1955 geveild bij Frederik Muller te Amsterdam.
Over de kunstenaar
Jan Toorop was een Nederlands-Indische schilder en graficus. Toorop wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de late 19e en vroege 20e eeuw. Toorop begon zijn kunstopleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij werd beïnvloed door het impressionisme. Later reisde hij naar Brussel, waar hij in contact kwam met het symbolisme, een stroming die zijn latere werk sterk zou beïnvloeden. Zijn stijl evolueerde door de jaren heen, variërend van realisme tot symbolisme en pointillisme. Toorop staat bekend om zijn vermogen om verschillende stijlen te integreren en zijn eigen unieke artistieke benadering te ontwikkelen. Zijn werken omvatten portretten, landschappen en religieuze thema's. Toorop was betrokken bij de kunstenaarsbeweging van de Tachtigers, die streefde naar vernieuwing en verandering in de Nederlandse kunstwereld. Hij was ook actief betrokken bij de oprichting van kunstenaarsgroepen zoals de Nabis en Les XX. Zijn meest bekende werk is waarschijnlijk "De Drie Bruiden" (1893), een symbolistisch meesterwerk dat zijn vaardigheid in het combineren van symboliek met esthetiek laat zien. Jan Toorop wordt herinnerd als een veelzijdig kunstenaar die een blijvende invloed heeft gehad op de Nederlandse kunstwereld.