Anthony Pieter Schotel
Botters op de Zuiderzee



Over het schilderij
Dit sfeervolle olieverfschilderij toont twee klassieke Zuiderzee-botters (boten, ook wel botters of boten van de Volendammer vloot) varend op het weidse, licht kabbelende water van de voormalige Zuiderzee. Het werk is een kenmerkend voorbeeld van de maritieme schilderstijl van de Dordtse kunstenaar Anthony Pieter Schotel, die bekend stond om zijn realistische en tegelijkertijd impressionistische weergaven van Nederlandse havengezichten en vissersschepen. Schotel verbleef veelvuldig in historische Zuiderzee-dorpen zoals Volendam en Monnickendam, waar hij vaak in de havens te vinden was om de karakteristieke schepen vast te leggen. Op dit schilderij zijn twee botters met donkere, roodbruine zeilen afgebeeld, waarbij de letters in het voorste zeil “VDM” vermoedelijk verwijzen naar de Volendammer bottervloot – een detail dat past bij zijn fascinatie voor regionale visserstradities. De botters snijden sierlijk door het water; de dynamiek van de golven, de reflecties en de zachte mistige horizon creëren een authentieke Hollandse maritieme ambiance. De verfstreken tonen een levendige, bijna glinsterende weergave van het wateroppervlak in tinten van blauw, grijs en groen, wat het Zuiderzee-licht meesterlijk vangt. Het schilderij is omlijst in een klassieke donkere houten lijst met goudkleurige binnenrand, wat de tijdloze uitstraling van dit kunstwerk versterkt. Dit stuk is bijzonder interessant voor verzamelaars en liefhebbers van maritieme kunst, Zuiderzee-erfgoed, Volendammer geschiedenis en werken van Anthony P. Schotel.
Over de kunstenaar
Anthonie Pieter Schotel wilde van jongs af aan schilder worden. Op 25-jarige leeftijd huurde hij een atelier aan de Bomkade in Dordrecht. In 1926 verhuisde hij naar Volendam en van 1929 tot zijn dood in 1958 woonde hij in Laren. Hij was een afstammeling van de bekende zeeschilder Johannes Christiaan Schotel, en schilderde vooral het water en schepen. Hij had een voorliefde voor de botters op de Zuiderzee, maar na de aanleg van de Afsluitdijk werkte hij ook in Zeeland en Rotterdam. Zijn watergezichten zijn opgezet in tere, grijze tonen met door gefilterd licht vervaagde vormen. Hij maakte ook stadsgezichten en stillevens. In 1923, 1924 en 1936 reisde hij naar Frankrijk, naar Normandië, Bretagne en de Rivièra en tenslotte naar Parijs, waar kleurige stadsgezichten tot stand kwamen. Werk van A.P. Schotel is opgenomen in de vaste collectie van o.a. het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen en het Dordrechts museum.




