Toon Kelder
Liggend naakt
Over het schilderij
Dit werk is een goed voorbeeld van ‘verdroomde werkelijkheid’ waarmee kunstcriticus Jan Voskuil het werk van Kelder in de jaren ’30 typeerde. In die periode schilderde Kelder veel naakten, waarvoor zijn vrouw vaak model stond. Hij benadrukt vooral de vrouwelijke vormen en schildert ze in wazige tinten. In dit prachte en subtiele werk werkt hij ook het gezicht goed uit. Het benadrukt de schoonheid en de gevoeligheid. Het werk van Kelder uit deze periode werd door alle beroemde kunstcritici hogelijk gewaardeerd. Het werk draagt op de achterkant een sticker van de bekende schilderijenrestaurator Martin de Wild (1899-1969).
Over de kunstenaar
Toon Kelder volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten. Hij was een leerling van Alexander van Maasdijk en Frederik Nachtweh. Tot 1945 schilderde hij onder andere naakten en stillevens in de traditionele stijl van de Haagse School. Na 1948 schakelde hij drastisch over op abstracte afbeeldingen en ging hij ook beeldhouwen. Hij tekende vele portretten. Kelder wordt gerekend tot de Nieuwe Haagse School en was lid van Pulchri Studio. Werk van Toon Kelder is opgenomen in de collectie vele musea: Kunstmuseum Den Haag, Museum Boijmans Van Beuningen, Stedelijk Museum, Amsterdam, Kröller-Müller Museum, Otterlo, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen, Museum of Modern Art te New York, Museum van Bommel van Dam te Venlo, Museum Belvédère te Heerenveen en in het Van Abbemuseum te Eindhoven.