Hans Versfelt
Damrak bij avond
Over het schilderij
Het Damrak in Amsterdam bij schemer door Hans Versfelt (1968). Het werk is zoals altijd bij Versfelt “en plein air”, d.w.z. ter plekke geschilderd. Dat was uitdagend omdat het tamelijk druk was en ook de duister inviel. Hierdoor moest er snel gewerkt worden terwijl de concentratie behouden een uitdaging is. Ook als het waait en regent is Hans in zijn element. Regen en sneeuw, mist en schemer dagen hem uit. Een korzelige streep licht aan de einder, onder donkere wolkenpartijen in de wind, een paar scheuten fel zonlicht door het gebladerte van een boom vallend op de schonken van een kudde koeien.
Over de kunstenaar
Hans Versfelt is een hedendaags impressionist. Hij is één van de weinige schilders die ter plekke zijn onderwerpen in levende lijve schildert. Niet van een foto of schets, maar ´real live´ in de buitenlucht, de elementen trotserend. Of het nu op het strand is, op de landerijen of op een stadsterras is… overal kun je Hans tegenkomen gewapend met verf, doek en kwasten. Hij geniet volop van de verschillen die kunnen optreden in het weer, de omstandigheden die mensen doen bewegen en hem uitdagen ze op precies het juiste moment op het doek vast te leggen. De regen, de harde wind en het wisselende licht kunnen het buiten werken soms vermoeilijken, maar voor Hans is het evengoed toch veruit de meest prettige manier van schilderen. Het échte atelier van Hans is dan ook buiten; de velden met de koeien, de marktpleinen, havens met schepen, de wolken, hekken en de knotwilgen en soms ook tijdens een vakantietripje het strand van Normandië. Met een veldezel en als het regent vanuit zijn auto schildert hij de voorbijkomende beelden met olieverf op paneel. Hij werkt snel en doelmatig: gedreven door een voortdurende strijd tegen het veranderende licht, de bewegende mensen en de dieren die toch even tijd nodig hebben om te wennen aan de schilder in de wei,