Greet Feuerstein
Bloemstilleven met keulse pot



Over het schilderij
Dit kleurrijke bloemstilleven uit 1932 is een vroeg werk van de Nederlandse kunstenares Greet Feuerstein, waarin de krachtige rode bloemen fel afsteken tegen de zachte pasteltinten van vaas en achtergrond. De streng geordende compositie en het opvallende blauw-witte motief op de vaas geven het schilderij een moderne, bijna sculpturale uitstraling.​ ​De vooroorlogse schilderijen van Feuerstein vertonen duidelijke overeenkomsten met het werk van haar vriendin Charley Toorop: ruwe, zichtbare penseelstreken, harde contouren en stevig vereenvoudigde vormen. Ook de typische roodbruine kleur in portretten en figuren sluit aan bij Toorops beeldtaal, al is Feuersteins toets vaak iets verfijnder. ​ Waar Toorops stijl nadrukkelijk hoekig en monumentaal is, onderscheidt Feuerstein zich door de toepassing van fijne lijnen en subtiele modellering in haar vooroorlogse stillevens. Haar bloemstukken, zoals dit werk, zijn strak opgebouwd en gereduceerd tot heldere, leesbare vormen, waardoor elke bloemkop en elk blad een bijna grafische kracht krijgt.
Over de kunstenaar
Margaritha Sara ‘Greet’ de Gruyter-Feuerstein (later Greet de Gruyter-Feuerstein) was een Nederlandse aquarellist, schilder, grafica, illustrator, pastellist, tekenaar, pentekenaar en textielkunstenaar. In het oeuvre van Feuerstein is een scherp contrast te zien tussen de werken die voor en na de Tweede Wereldoorlog werden gemaakt. Haar vooroorlogse portretten komen opmerkelijk veel overeen met die van Charley Toorop, met dezelfde ruwe penseelstreken in harde, strakke vormen en eenzelfde roodbruine huidkleur. Ze onderscheidde zich echter door fijne lijnen te schilderen. De vooroorlogse stillevens van Feuerstein zijn, zoals haar portretten, strak geschilderd en vereenvoudigd tot duidelijke vormen. De compositie van de stillevens was in een schijnbare harmonie met exotische kenmerken terugkeerden in haar naoorlogse stillevens. De naoorlogse schilderstijl van Feuerstein was luchtiger en organischer. In plaats van doffe gebruikte ze nu fellere kleuren, die aansloten bij de exotische motieven. De portretten hebben echter nog steeds de psychologische impact van haar vooroorlogse portretten, vooral in de blikken. De felle kleuren staan in contrast met de de gebruikelijke grijs- en bruintinten in Nederlandse portretten uit die tijd. Ook de naoorlogse stillevens van Feuerstein bevatten steeds fellere kleuren. In haar latere jaren blijven de stillevens zich steeds verder ontwikkelen, met zwarte contouren.

