Herman Bogman
Bessentakjes in een witte vaas
Over het schilderij
Schitterende aquarel van Herman Bogman. Zelf zei hij over het gebruik van waterverf het volgende: ‘Je wist eenvoudig niet wat met waterverf te bereiken valt. Eerst toen ik vijftig jaar was heb ik mijn verfkist voorgoed gesloten. Waterverf kan dezelfde ’draagkracht’, dezelfde diepte van kleur hebben als verf op doek. Maar ik heb er heel hard voor moeten werken. Waarom zijn wij in Nederland zo eenzijdig aan olieverf gehecht geweest? Ik geloof dat onze degelijkheid daar de oorzaak van is. We zijn er volkomen naast geweest …..’. Het werk is voorzien van prachtige Gehring lijst.
Over de kunstenaar
De loopbaan van Herman Bogman Junior (1890-1975) is vrij exact in twee delen te scheiden. De jonge Bogman schildert in olieverf, maar omstreeks zijn vijftigste laat hij dat medium resoluut achter zich. De resterende 35 jaar van zijn leven vervaardigt hij vrijwel uitsluitend aquarellen, schilderingen in waterverf. Daarin blijkt ook zijn ware meesterschap te liggen. Waren zijn olieverfschilderijen zeer verdienstelijk geschilderde doeken, waar een gretig koperspubliek zich over ontfermde, zijn aquarellen zijn van veel hoger niveau. Ze zijn trefzeker geschilderd, met een sprankelende lichtwerking en in een subtiel palet. De kleine bladen bezitten een grote mate van intimiteit, de grotere composities zijn juist heel krachtig opgezet.