Vilmos Huszár

Abstracte schaakset, ontwerp Vilmos Huszar 1921, met bijbehorend schaakbord

Abstracte schaakset, ontwerp Vilmos Huszar 1921, met bijbehorend schaakbord zonder lijst
Abstracte schaakset, ontwerp Vilmos Huszar 1921, met bijbehorend schaakbord zonder lijst
Abstracte schaakset, ontwerp Vilmos Huszar 1921, met bijbehorend schaakbord zonder lijst
Abstracte schaakset, ontwerp Vilmos Huszar 1921, met bijbehorend schaakbord zonder lijst

Over het schilderij

Schaakliefhebbers als we zijn, presenteren we met trots bijgaande abstracte schaakset. Zij is in 1921 ontworpen door Vilmos Huszár die zich liet inspireren door het landskampioenschap van de grote schaker en wiskundige prof. Max Euwe. Het is een uniek "modernistisch schaakbord" conform de eisen van "De Stijl-beweging". Dit schaakbord week af van traditionele ontwerpen door het gebruik van strakke geometrische vormen en een minimalistisch kleurenschema, waarschijnlijk beïnvloed door de principes van abstractie en primaire kleuren die De Stijl kenmerkte. Het schaakbord wordt gezien als een van zijn bijdragen aan de toegepaste kunst en design binnen De Stijl. Zijn ontwerp past binnen de bredere trend van functioneel en abstract vormgegeven objecten, waarbij kunst en gebruiksvoorwerpen samensmolten. Terwijl het originele ontwerp uit 1921 in ebbe - en palmhout was uitgevoerd, werd een kopie gemaakt naar deze oorspronkelijke set in een oplage van 250. Dit werd uitgevoerd door J.P. Smid in Amsterdam in opdracht van kunsthandel Monet. De "remake" bevindt zich in beroemde collecties waaronder die van het Metropolitan Museum of Art in New York.


Over de kunstenaar

Vilmos Huszár was een Hongaarse-Nederlandse schilder, ontwerper en grafisch vormgever. Hij was een van de medeoprichters van de kunstbeweging "De Stijl" in 1917, samen met onder andere Theo van Doesburg en Piet Mondriaan. Huszár experimenteerde met abstracte en geometrische vormen en had een belangrijke rol in de ontwikkeling van modern design. Hij ontwierp onder meer het interieur en meubilair van de beroemde bruinkleurige kamer van de firma Metz & Co in Amsterdam. Ook werkte hij samen met Gerrit Rietveld aan het ontwerp van de "Red-Blue Chair". In 1923 verliet Huszár De Stijl, maar hij bleef actief als kunstenaar en ontwerper, waarbij hij zich vooral richtte op reclame en typografie. Zijn werk wordt gekenmerkt door strakke lijnen, primaire kleuren en een dynamische compositie, typisch voor De Stijl.

Lees meer