Johan Dijkstra
Gezicht op Niehove




Over het schilderij
Dit levendige, zomerse schilderij van Johan Dijkstra, een van de belangrijkste Groninger kunstenaars uit De Ploeg, toont een kleurrijk uitzicht op het wierdedorp Niehove. Het kleine dorp, tegenwoordig aangewezen als beschermd dorpsgezicht, ligt in het uitgestrekte Groningse landschap en staat bekend als een van de mooiste dorpen van de provincie. Dijkstra heeft Niehove meerdere keren vereeuwigd en gold als een ware artistieke pleitbezorger van het dorp. In dit werk brengt hij het landschap tot leven met expressieve penseelstreken, felle kleuren en een dynamische compositie. De kronkelende zandweg leidt de blik richting het verhoogde dorp, omringd door groene weiden vol zomerse gele bloemen. Aan de rechterzijde grazen koeien rustig in het veld, terwijl boven het dorp een heldere, licht bewolkte blauwe lucht hangt. Niehove heeft een bijzondere geschiedenis: het was eeuwen geleden, onder de naam Suxwort of Suxwerd, de hoofdplaats van het voormalige waddeneiland Humsterland, dat rond 1500 met het vasteland verbonden raakte. Dit rijke verleden en het karakteristieke wierdenlandschap zijn prachtig voelbaar in Dijkstraās schildering. Het werk is bovendien ingelijst in een klassieke Gehring-lijst, wat de presentatie extra kracht en uitstraling geeft.
Over de kunstenaar
Johan Dijkstra was een belangrijk Nederlands expressionist. Hij woonde en wekte in Groningen waar hij samen met onder andere Jan Wiegers en Jan Altink oprichter was van de Groninger Ploeg, een bekend schildergezelschap. Hij had grote liefde voor het Groningse landschap. Vanaf 1920 experimenteerde Johan Dijkstra meer met kleur. Hij schilderde een periode in een pointillistische stijl en werd ook sterk beĆÆnvloed door het werk van Vincent van Gogh. Hij reisde veel door het Groninger land en legde het landschap met oogstende boeren vast, maar ook de eeuwenoude kerkjes in de dorpjes. Omstreeks 1925 begon Johan Dijkstra expressionistisch te schilderen, een stijl die Jan Wiegers via zijn contacten met de Duitse expressionist Kirchner in Groningen introduceerde. Dijkstra werkte veel met wasverf, waarbij olieverf werd gemengd met wasbenzine. De verdunde verf droogde snel waardoor ālaag op laagā vlot konden worden aangebracht. Ook bleven de kleuren fel, waardoor vernissen overbodig was geworden en de werken een bijzondere matte uitstraling kregen. De werken uit deze jaren, met zijn felle kleuren en vereenvoudigde vormen, tonen Johan Dijkstraās ontzag voor de Duitse schilders van de Brücke en de Noorse schilder Edvard Munch. Dijkstra zag het Groningse platteland als ƩƩn zinderende kleurexplosie. Zelfs een modderige landweg met regenplassen schilderde hij in de meest uitbundige tinten paars, oranje, blauw en roze. Na 1930 is zijn meest heftige expressionisme voorbij en gaat Johan Dijkstra werken in een behoudendere stijl die het best kan worden omschreven als āverhevigd impressionismeā. Na 1940 zijn geen sporen meer te vinden van het modernisme uit de twintiger jaren.
Meer van deze kunstenaar

Johan Dijkstra
Stelmakerij Dijkmeijer te Vriescheloo (Westerwolde)

Johan Dijkstra
Gezicht op Thesinge

Johan Dijkstra
Nazomer in Garnwerd

Johan Dijkstra
Zomers landschap (mogelijk omgeving Westerwolde)

Johan Dijkstra
Mediterrane binnenplaats

Johan Dijkstra
Paardenmarkt te Zuidlaren

Johan Dijkstra
Gezicht op het strand bij Lago d'Orta (Italiƫ)

Johan Dijkstra
Zomer in Garnwerd

Johan Dijkstra
Herfst in Groningen

Johan Dijkstra
Toscaans landschap
