Kunst kopen is een kunst
Onze kunstgalerie koopt schilderijen in om deze weer door te verkopen aan onze (bestaande of nieuwe) klanten. Zowel het aankopen als het verkopen van kunst is een kunst.
Wat aankopen betreft, kopen we alleen maar kunst die ons aanspreekt. Hierbij hanteren we ook de criteria die onze collectie kenmerken: kleurrijk, 20/21ste eeuws, Nederlands en gearriveerde kunstenaars. Dit zijn de basiscriteria. Natuurlijk bekijken we per kunstwerk hoe het in het oeuvre van de betreffende kunstenaar past. Is het bijvoorbeeld een laat werk toen de kunstenaar minder vernieuwend was, of een vroeg werk.
Dankzij het internet is de kunstmarkt enorm veranderd. Via het internet kunnen wij schilderijen die waar dan ook ter wereld online worden aangeboden, aanschaffen. Dat was enkele decennia terug wel anders. Het vraagt alleen veel tijd om alles te volgen.
In beginsel, kopen wij schilderijen in via de volgende kanalen:
- Direct via onze website: dit is de fijnste manier omdat we dan direct contact hebben met de verkoper en er ook geen aanvullende kosten bij komen kijken. We krijgen op deze manier schilderijen van over heel de wereld aangeboden. Helaas is het merendeel niet de moeite waard. Verkopers denken al snel dat ze een Rembrandt in huis hebben maar niets is minder waar. Maar als het betreffende werk mooi is, is het enorm leuk om in contact met de verkoper te treden en te horen hoe men het schilderij ooit heeft verkregen.
- Via 2de hands sites als marktplaats of eBay: dit is altijd een geweldig avontuur en vraagt grote snelheid en ook souplesse en creativiteit omdat het altijd lastig communiceren is met de verkoper. Feitelijk zijn er geen regels waaraan partijen zich moeten houden. Dat maakt het lastig en feitelijk het wilde westen. Het lukt ons meerdere keren per jaar iets bijzonders aan te schaffen via tweedehands sites.
- Veilinghuizen: dit is de meest gangbare manier om mooie werken (online) te kopen. Het geeft ook extra garanties over kwaliteit en authenticiteit indien een gerenommeerd veilinghuis iets aanbiedt. Daar staat tegenover dat de veilingkosten enorm zijn, circa 15% voor de inbrenger en circa 30% voor de koper. Bij elkaar bijna 50%. Verder zien wij steeds vaker dat de betere schilderijen tot een biedingenstrijd leiden. Vroeger waren veilinghuizen de inkoop voor de professionals. De democratisering die het internet teweeg heeft gebracht, maakt dat ook particulieren zich nu in de strijd mengen.
- Online antiekwinkels: er zijn talloze antiekzaken in binnen- en buitenland die schilderijen aanbieden. Het probleem is dat het er zoveel zijn dat gestructureerd zoeken lastig is. Verder is het altijd de vraag of de website wel up-to-date is. Als je na lang zoeken een mooi schilderij vindt, kan het al lang verkocht zijn zonder dat dat is aangegeven.
- Website van collega-galeries: natuurlijk houden wij onze concullega's goed in de gaten. Al is het alleen al om te kunnen genieten van al het moois dat zij aanbieden. Er zijn een stuk of 20 galeries die we regelmatig volgen. Het nadeel van inkopen bij een collega galerie is da de inkoopprijs meestal te hoog ligt om nog een redelijke marge te kunnen maken. Maar niet geschoten is altijd mis. Soms hebben we geluk.
- Sociale media: via sites als instagram en facebook komen we heel soms interessante werken tegen in bijvoorbeeld berichten. We benaderen dan degene die het bericht geplaatst heeft en soms leidt dit tot succes.
- Gespecialiseerde websites als catawiki en kunstveiling: Hoewel het grootste deel van wat er aan schilderijen wordt aangeboden, kwalitatief niet goed is of te duur, zitten er regelmatig interessante werken bij die de moeite waard zijn. Helaas zien anderen dat ook en kom je soms in een biedingenstrijd terecht.
U ziet, inkopen van goede kunst tegen aantrekkelijke prijzen is voorwaar een grote KUNST. Het is ook tijdrovend maar tegelijk enorm bevredigend als het tot succes leidt. Bij ieder schilderij in onze collectie hebben we wat dat betreft een leuk verhaal te vertellen. En soms vindt er een klein wonder plaats. We kunnen daar intussen al een boek over schrijven.
Aanbevolen kunststof
Nederlandse steden waar een kunststroming naar genoemd is
Een Haven van Inspiratie: het Verhaal van Hotel Spaander
Willem van Althuis