

Afrikaanse kunst en het kubisme
Bert Bruning22 uur geleden
In Parijs, het epicentrum van de kunstzinnige ontwikkeling in het begin van de 20e eeuw, speelde de Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein (1874-1946) en haar broer Leo, een belangrijke rol. Haar hele leven onderhield Stein contact met bekende avant-garde kunstenaars en schrijvers. Ze steunde ze, onder andere door de aankoop van hun werk. Hun huis aan de Rue de Fleurus 27 in Parijs groeide uit tot een artistiek-literair centrum.
Het volgende, belangrijke verhaal, ongetwijfeld deels anekdotisch, begon in dat appartement.
In het najaar van 1906 ging Pablo Picasso een keer bij de Steins langs en hij ontmoette daar Henri Matisse. Matisse zat tegenover Picasso en verstopte, een beetje onhandig, iets onder zijn jas. Picasso vroeg wat hij daar had en Matisse liet het, een beetje aarzelend, zien. Het was een Afrikaans beeldje dat Matisse onderweg naar de Steins had gekocht op een rommelmarkt. Het intrigeerde Matisse, maar Picasso was met stomheid geslagen. Het beeld vertegenwoordigde voor hem gevoelens, vermogens en krachten die duister en onpeilbaar waren. De eenvoudige, rechte lijnen straalden een kracht uit die grote nieuwe inzichten openbaarden voor Picasso.
Direct na het bezoek ging hij naar het etnografische Musee du Trocadero waar hij ademloos de collectie Afrikaanse beelden en maskers bewonderde. Later zei Picasso over dit bezoek: Het waren magische dingen … Ik begreep waarom ik schilder was. Helemaal alleen in dat verschrikkelijke museum met maskers, poppen en stoffige beelden. Die dag moet ik het idee voor Les demoiselles d'Avignon hebben gekregen, maar niet vanwege de vormen; omdat het mijn eerste duivelsuitbannings-schilderij was - ja, dat was het!
Picasso was al bezig met dat schilderij, Les demoiselles d’Avignon. Naar aanleiding van zijn ervaringen voltooide hij het. Het werd een werk zoals dat tot dan toe nog nooit was vertoond, in zeker opzicht is het niet prettig om naar te kijken. Fascinerend is het zeker. Hoewel het schilderij enige tijd op erkenning moest wachten, beschouwen veel kunstkenners het als een van de belangrijkste werken ooit geschilderd. Het leidde rechtstreeks tot het kubisme en andere moderne stromingen.
 Ook in Nederland werden kunstenaars geinspireerd. Een van de belangrijkste onder hen, Herman Bieling, ontwikkelde enige tijd een kubistische stijl en gebruikte ook Afrikaanse beelden in zijn werk. Een fraai en belangrijke voorbeeld daarvan bevindt zich in onze collectie. Wij hebben dat werk, via via, mogen kopen van de kleinzoon van de kunstenaar.

Herman Bieling - Stilleven met catussen en voorouderbeeld
Aanbevolen kunststof

Dat kan mijn kleine zusje ook
Bert Bruning1 maand geleden

Abstract expressionismeMark RothkoBarnett NewmanWillem van Althuis
Mark Rothko, Barnett Newman en Willem van Althuis
Bert Bruning4 maanden geleden

groninger ploegJentsje PopmaFries museum
Wim van der Veer: de ziel van het Friese landschap
Bert Bruning9 maanden geleden