Frans Koppelaar

De Dam bij avond

De Dam bij avond  zonder lijst
De Dam bij avond  zonder lijst
De Dam bij avond  zonder lijst

Over het schilderij

Het schilderij van Frans Koppelaar toont een prachtig avondgezicht op de Dam in Amsterdam, waarin de magie van licht en donker centraal staat. De sfeer van de stad in de schemering is treffend vastgelegd, waarbij warme, gouden verlichting contrasteert met de koele tinten van de nacht die langzaam intreedt. In het midden van het schilderij staat het Nationaal Monument op de Dam statig en helder verlicht, een markant herkenningspunt te midden van de drukte. Op de achtergrond schittert het beroemde hotel Krasnapolsky met zijn verlichte ramen, terwijl aan de linkerzijde de iconische Bijenkorf te zien is, eveneens badend in licht. De levendigheid van de avond wordt benadrukt door de vele mensen die op de Dam lopen, praten en genieten van de stadse sfeer. Frans Koppelaar vangt de drukte en dynamiek van de Dam met een schilderachtige precisie, waarbij de individuele figuren toch deel uitmaken van een groter, harmonieus geheel. De reflecties van het licht op de natte bestrating voegen een extra dimensie van diepte toe, alsof de stad na een regenbui tot leven komt. Koppelaar’s beheersing van licht en schaduw doet denken aan de 17e-eeuwse meesters, zoals Rembrandt. De dramatische contrasten en de warme gloed van het kunstlicht roepen een gevoel van intimiteit op, ondanks de uitgestrektheid van de Dam. De balans tussen realisme en een bijna poëtische interpretatie van het stadsbeeld maakt dit schilderij tot een moderne ode aan de klassieke Hollandse stadsgezichten.


Over de kunstenaar

Frans Koppelaar zoekt naar sfeerbeelden. Al sinds de jaren tachtig legt hij landschappen en stadsgezichten vast op het doek. Wat hij ziet vertaalt hij in verf op het doek in een voor hem kenmerkende losse toets. Frans beheerst de voor een kunstenaar onontbeerlijke techniek van het kijken. Sommige werken worden “en plein air” geschilderd. Snelheid en een trefzeker penseel zijn hierbij belangrijk aangezien het licht constant verandert. Brede rake verfstreken geven uitdrukking aan het gevoel dat Frans krijgt op een bepaalde plek. De werken die in het atelier ontstaan zijn vaak meer uitgewerkt en bestaan uit meerdere lagen. Voor de kijker is het belangrijk de werken op zich in te laten werken, te beseffen dat de manier waarop we onze omgeving bekijken geen moment gelijk is. Qua stijl schildert Frans op een manier die herinneringen oproept aan de klassieke traditie van de Haagse School en het Amsterdams impressionisme. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het stadsgezicht (van Amsterdam) en daarnaast met het portret, het landschap en het vrouwelijk naakt. Zijn stijl ontwikkelde zich in de richting van een eenvoudige, directe aanpak. Sinds 1984 identificeerde hij zichzelf niet langer met een bestaande kunststroming.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar