Frans Koppelaar

Torensluisbrug

Torensluisbrug zonder lijst
Torensluisbrug zonder lijst
Torensluisbrug zonder lijst
Torensluisbrug zonder lijst

Over het schilderij

Gezicht op de Torensluisbrug bij het Singel zoals vastgelegd door Frans Koppelaar. Zelf noemt Frans dit schilderij “il momento” omdat het koffietentje dat er zit zo heet. Maar ook omdat er een moment is vastgelegd waarop net te zien is hoe een jonge vrouw de brug oploopt. De Torensluis (brug nr. 9) is een karakteristieke boogbrug over het Singel in de Binnenstad van Amsterdam en met 42 meter een van de breedste van de stad. De oorzaak hiervan is dat op de brug een toren heeft gestaan, de Jan Roodenpoortstoren. Tijdens het ontwerp van de brug in 1648 ontstond het plan om op de zeer brede brug winkelhuisjes te bouwen, net zoals op de Rialtobrug in Venetië. Door de verhuur zou dan een deel van de bouwkosten van de brug worden terugverdiend. Maar men zag hier toch vanaf vanwege de grote verkeersstroom die de brug te verwerken zou krijgen. Op een schilderij van H.G. ten Cate uit 1829 is te zien dat er later toch enige huisjes op de brug zijn gebouwd, tegen de toren aan. Deze zijn verwijderd toen ook de toren gesloopt werd. De brug was ook als marktplein in gebruik. De brug dateert uit 1648 en is de oudste Amsterdamse brug die in z'n originele staat bewaard is gebleven. De kerkers onder de toren zijn nog steeds in het bruggenhoofd aanwezig. De kerkers zijn gerestaureerd en toegankelijk gemaakt voor publiek.


Over de kunstenaar

Frans Koppelaar zoekt naar sfeerbeelden. Al sinds de jaren tachtig legt hij landschappen en stadsgezichten vast op het doek. Wat hij ziet vertaalt hij in verf op het doek in een voor hem kenmerkende losse toets. Frans beheerst de voor een kunstenaar onontbeerlijke techniek van het kijken. Sommige werken worden “en plein air” geschilderd. Snelheid en een trefzeker penseel zijn hierbij belangrijk aangezien het licht constant verandert. Brede rake verfstreken geven uitdrukking aan het gevoel dat Frans krijgt op een bepaalde plek. De werken die in het atelier ontstaan zijn vaak meer uitgewerkt en bestaan uit meerdere lagen. Voor de kijker is het belangrijk de werken op zich in te laten werken, te beseffen dat de manier waarop we onze omgeving bekijken geen moment gelijk is. Qua stijl schildert Frans op een manier die herinneringen oproept aan de klassieke traditie van de Haagse School en het Amsterdams impressionisme. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het stadsgezicht (van Amsterdam) en daarnaast met het portret, het landschap en het vrouwelijk naakt. Zijn stijl ontwikkelde zich in de richting van een eenvoudige, directe aanpak. Sinds 1984 identificeerde hij zichzelf niet langer met een bestaande kunststroming.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar