Joop Stierhout
Angstel bij Abcoude




Over het schilderij
Dit sfeervolle schilderij van Joop Stierhout toont een idyllisch uitzicht op Abcoude, gezien vanaf de oever van de Angstel. Met zijn kenmerkende pastelachtige coloriet en zachte toets weet Stierhout een ingetogen, bijna tijdloze rust vast te leggen. De compositie wordt gedomineerd door het kabbelende water, waarin boten en bomen zacht weerspiegelen in warme en koele tinten. Links in beeld lopen de oevers van de Angstel langs oude huizen en voortuintjes, terwijl centraal de slanke kerktoren van Abcoude oprijst tegen een lichte, nevelige lucht. De herfstige kleuren van de bomen geven het geheel een poëtische en pretentieloze charme. Stierhout staat bekend om zijn subtiele kleurgebruik en gevoel voor sfeer, en dit werk is daar een prachtig voorbeeld van: lieflijk, harmonieus en doordrenkt van plaatselijke warmte, alsof de schilder de essentie van Abcoude heeft willen vangen zonder enige opsmuk.
Over de kunstenaar
Joop Stierhout was een Nederlands impressionistische kunstschilder. Hij kreeg bekendheid vanwege de haven- en stadsgezichten van zijn woonplaats Amsterdam. Joop Stierhout schilderde in de stijl en traditie van de Haagse School. Na de kunstacademie in zijn geboorteplaats Arnhem vestigde Stierhout zich in Amsterdam. In de periode voor de Tweede Wereldoorlog schilderde hij vaak landschapstaferelen in het Gooi en de Vechtstreek. De oorlog belette hem echter op kunstreis te gaan. Na de oorlog gaat hij niet met de populariteit van het modernisme mee, maar legt zich toe op traditioneel vakmanschap bij stadsgezichten, portretten en bloemstillevens. Vanaf de tachtiger jaren krijgen zijn stadsgezichten een lichter coloriet na een verblijf in de Franse Provence. Voor zijn religieuze voorstelling ‘Hagar en Ismaël’ (collectie museum voor religieuze kunst te Uden) kreeg hij in 1938 een nominatie voor de Prix de Rome.



