

Bar la Rotonde
Hans Heintz2 jaar geleden
Ik was recent een paar dagen in Parijs waar ik diverse musea bezocht en ook plaatsen die voor de Nederlandse kunstenaars in Parijs van belang waren. Zoals het woonhuis van Vincent en Theo van Gogh in Montmartre. Maar ook het woonhuis en atelier van Kees van Dongen in Montparnasse. Ter voorbereiding van mijn reis naar Parijs had ik het boek âNederlanders in Parijs 1789-1914â van Thoth uitgevers uitvoerig gelezen. Omdat ik recent enkele tekeningen van Kees van Dongen heb mogen kopen uit de tijd dat hij nog in Rotterdam woonde (voor 1900), had ik extra aandacht voor hem.
Ik kon het dan ook niet laten om in Parijs een biertje te drinken in het café waar de verschillende grote kunstenaars in de jaren 1920 bij elkaar kwamen en hun nieuwe creaties ophingen aan de muur. Dit café heet bar de la Rotonde en bevindt zich in Montparnasse. Kunstenaars die het café frequenteerden waren naast Kees van Dongen o.a. Picasso, Modigliani, Diego Rivera.
La Rotonde werd rond het jaar 1914 bezocht door Pablo Picasso, aangezien het iets verderop in de straat van zijn studio aan Boulevard Raspail 242 lag, dus bracht hij daar vele dagen en nachten door samen met zijn kunstenaars- en dichtervrienden, waaronder Diego Rivera, Federico CantĂș , Ilya Ehrenburg en Tsuguharu Foujita. Toen de Engelse schilder Nina Hamnett in Montparnasse aankwam, stelde de glimlachende man aan het volgende tafeltje in La Rotonde zich op haar eerste avond gracieus voor als âModigliani, schilder en joodâ. Ze werden goede vrienden. Talrijke gereproduceerde schilderijen van Amedeo Modigliani vullen vandaag het interieur van CafĂ© de la Rotonde.
In de beginjaren liet eigenaar Libion uitgehongerde kunstenaars urenlang in zijn cafĂ© zitten met een kop koffie van tien cent en keek hij de andere kant op toen ze de uiteinden van een stokbrood in de broodmand afbraken. Als een arme schilder zijn rekening niet kon betalen, accepteerde Libion vaak een tekening en hield deze vast totdat de kunstenaar kon betalen. Als zodanig waren er tijden dat de muren van het cafĂ© bezaaid waren met een verzameling kunstwerken, die tegenwoordig curatoren van âs werelds grootste musea met jaloezie zouden kunnen vervullen. Toen Peggy Guggenheim in 1920 naar Parijs verhuisde, verhoogde ze de populariteit van La Rotonde door zichzelf en haar entourage aan de overkant van Le Dome te verplaatsen, omdat La Rotonde vrouwen toestond op het terras te roken en Le Dome niet.

Picasso in la Rotonde in 1916
Picasso portretteerde twee diners in het cafĂ© op zijn schilderij In het cafĂ© de la Rotonde in 1901; net als de Russische kunstenaar Alexandre Jacovleff alias Alexander Yevgenievich Yakovlev in het gelijknamige In the Cafe de la Rotonde. Ondanks de titel is het schilderij van Picasso gemaakt vóór de opening van La Rotonde; de setting is een ander cafĂ© genaamd LâHippodrome.
Ernest Hemingway noemt La Rotonde in hoofdstuk VI van zijn roman The Sun Also Rises (1926) in deze passage: âDe taxi stopte voor de Rotonde. Het maakt niet uit naar welk cafĂ© in Montparnasse je een taxichauffeur vraagt om je vanaf de rechteroever van de rivier te brengen, ze brengen je altijd naar de Rotonde.â
Het boek van Billy KlĂŒver uit 1997, A Day with Picasso, is gebaseerd op een groep fotoâs gemaakt tijdens de lunch op een zonnige middag in CafĂ© de la Rotonde in 1916 door Jean Cocteau, van Pablo Picasso en Modigliani en vrienden; waaronder AndrĂ© Salmon, Max Jacob en PĂąquerette, een model voor de ontwerper Paul Poiret.