Jaap Egmond
Yellow Fellow
Over het schilderij
Prachtige compositie van de hand van Jaap Egmond. Egmond rekent zich aanvankelijk tot de kleurlozen en geniet grote bekendheid om zijn prachtige witte (en RVS) reliëfs. Hoewel het werk van Egmond overeenkomsten vertoont met dat van Jan Schoonhoven, ligt er een volledig ander idee aan ten grondslag. Egmonds werken zijn gebaseerd op een strak, van te voren bepaald, wiskundig schema. Begin jaren ’80 komt hij terug op zijn eerdere opvatting en gaat alsnog kleur gebruiken. Niet zonder succes, want hij maakt vele intrigerende werken op papier, waar dit betreffende exemplaar een heel goed voorbeeld van is. Het werk is afkomstig uit de collectie ‘Yellow Fellow’ en is rechtstreeks overgenomen uit het atelier van Jaap Egmond, na diens dood in 1997. Authenticiteit is derhalve gegarandeerd.
Over de kunstenaar
Jaap Egmond volgde in Amsterdam de opleiding tot tekenleraar en bovendien voltooide hij een muziekstudie aan het conservatorium. Na zijn academietijd heeft hij nooit meer figuratieve tekeningen gemaakt en zich gewijd aan de abstractie. Dat was zijn bewuste keuze: Structuren laten vrijheid voor de eigen creativiteit. De geometrische abstractie is voor Jaap Egmond de manier om die werkelijkheid te verbeelden. Het minimalisme had zijn belangstelling. Zijn oeuvre begint bij papierreliëfs, daarna gaat hij reliëfs en beelden maken in zowel roestvrijstaal als plexiglas. Jaap Egmond maakte talloze schetsen die vooraf gingen aan de uiteindelijke papier-reliëfs, die zich aan de wand in verschillende ruimte en onder wisselend licht anders gedragen. Een glooiing, een lichtbaan een mooie schaduw of een pad doorbreekt het patroon van ogenschijnlijk gelijksoortige, witte vierkante vlakjes. Pas in de laatste fase van zijn kunstenaarschap gaat Jaap Egmond schilderen en kleur gebruiken. Signeren deed Jaap Egmond niet of heel summier met een enkele e. De titels bleven zakelijk, nuchter als de kunstenaar zelf: Doorsneden vierkant of Versmelting van twaalf vierzijdige piramiden luiden enkele van zijn titels. In het begin exposeerde hij uitsluitend in kleine galeries in de Amsterdamse Jordaan, maar de erkenning kwam snel. In 1974 was er een overzicht te zien in het Van Reekum Museum in Apeldoorn NL.