Dirk de Herder

Het perron Amsterdam - No travel without your case full of dreams

Het perron Amsterdam - No travel without your case full of dreams zonder lijst
Het perron Amsterdam - No travel without your case full of dreams zonder lijst
Het perron Amsterdam - No travel without your case full of dreams zonder lijst
Het perron Amsterdam - No travel without your case full of dreams zonder lijst

Over het schilderij

'De dichter onder de fotografen'. Deze mooie titel past bij het werk van de beroemde fotograaf Dirk de Herder. Veel van zijn foto's hebben een poëtische uitstraling. Als u deze originele foto bekijkt, begrijpt u wat dat betekent. De titel, die door de Herder met potlood achterop het werk is geschreven, maakt het compleet. ‘De laatste romanticus van het noorden’, wordt Dirk de Herder ook wel genoemd. Zijn leven lang is hij op zoek geweest naar poëtische schoonheid en zijn eigen volmaakte wereld. Hij gaf die vorm als filmer, schilder, maker van collages, kunstkastjes en boeken. Die zucht naar romantiek beïnvloedde al zijn werk – het liefst had hij niets met de maatschappij om zich heen te maken. Zijn foto’s konden dan ook niet anders zijn dan zwart-wit; kleur zou te dicht bij de schilderkunst en bij de werkelijkheid in de buurt komen.


Over de kunstenaar

Dirk de Herder werd in 1914 geboren in Rotterdam en groeide op in een artistiek milieu, zijn vader Alle de Herder was musicus. De Herder werd aanvankelijk schilder, maar ontdekte al snel dat hij in de fotografie zijn passies kwijt kon: kijken én componeren. Met Brassaï, werkend vanuit Parijs, onderhield De Herder persoonlijk contact, terwijl hij in Nederland aansluiting vond bij Henri Berssenbrugge. Daarnaast verkeerde hij veel in kringen van kunstschilders; hij was enige tijd fotograaf van de Cobra-beweging, waardoor hij Karel Appel en Corneille goed leerde kennen. Zijn werk bracht hem ook bij de VARA, waar hij van 1954 tot 1964 honderden artiesten portretteerde, waaronder de familie Doorsnee, Pipo de Clown, Dorus (Tom Manders) en pianist Arthur Rubinstein. In de ‘fotografische dromen’ van De Herder speelt licht een voorname rol. Zijn onderwerpen vond hij vaak dicht bij huis: bloemen, mensen, straten en stranden. Ze figureren in zijn mooiste foto’s: van een open venster met vitrage, genomen met tegenlicht, en van glimmende straten na een nachtelijke regenbui. Het zijn niet voor niets kunstzinnige fotografen zoals Brassaï, André Kertész en Man Ray die zijn voorbeelden waren.

Lees meer