Leo Gestel
Bloemstilleven (1917)
Over het schilderij
Deze imposante aquarel, ook door het formaat van 100 x 90 cm en de prachtige inlijsting, is gesigneerd en ook gedateerd: ‘17. Gestel behoorde in het begin van de 20e eeuw tot de avant garde van de Nederlandse schilderkunst. In 1911 leerde hij de bekende kunstverzamelaar en mecenas Piet Boendermaker kennen met wie hij een hechte band zou opbouwen. Gestel bezigde vele stijlen waarmee hij in aanraking kwam tijdens zijn reizen naar Parijs. Vanaf 1912 begint Gestel met het experimenteren met het kubisme waar hij een geheel eigen en kenmerkende invulling aan geeft. In 1914 gaat hij naar Mallorca waar hij, geïnspireerd door de prachtige landschappen, indrukwekkende werken maakt. Deze werken zijn kubistisch en ook in toenemende mate abstract, hoewel het onderwerp wel herkenbaar blijft. In het werk dat wij hier presenteren zijn de kubistische invloeden goed te zien. Het onderwerp is weliswaar duidelijk maar de lijnen zijn kubistisch en ook heeft het werk de aardse kleuren die andere kubisten toepasten. Overigens had Gestel in de jaren 1916 en 1917 ook veel succes met een heel ander onderwerp. Hij schilderde en tekende vluchtelingen uit België aan onze zuidergrens. Bruning Heintz presenteert een museaal werk van een van Nederlands belangrijkste kunstenaars.
Over de kunstenaar
Leo Gestel was een Nederlandse kunstschilder en tekenaar. Hij wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de eerste helft van de 20e eeuw. Gestel studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en begon zijn carrière als schilder van landschappen en portretten. Zijn vroege werk vertoont invloeden van het impressionisme en het fauvisme, maar zijn stijl evolueerde later naar het expressionisme. Hij stond bekend om zijn gebruik van levendige kleuren en bold penseelstreken. In de jaren 1910-1920 was Gestel een van de oprichters van de kunstbeweging "De Stijl", die streefde naar een harmonieus en abstract gebruik van kleur en vorm. Hij was ook betrokken bij de kunstenaarsgroep "Bergense School" en wordt geassocieerd met het expressionisme in Nederland. In 1914 bracht Gestel enige tijd door op Mallorca, samen met zijn toekomstige vrouw Gerritje "An" Overtoom en het schilderskoppel Else Berg en Mommie Schwarz, twee schildervrienden uit Bergen (N-H). Daar ontwikkelde hij een geheel eigen manier van landschapschilderen, sterk beïnvloed door het kubisme. Gestel exposeerde regelmatig in binnen- en buitenland en genoot aanzienlijk succes tijdens zijn leven. Zijn werk is te vinden in verschillende musea en collecties in Nederland. Zijn bijdrage aan de Nederlandse kunstgeschiedenis wordt gewaardeerd, en zijn invloed is voelbaar in de diverse stijlen waarmee hij zich gedurende zijn carrière bezighield.