Hoe kan ik u helpen?
Louise
Louise
Louise
👋 Hallo! Ik ben Louise. Wat voor schilderij zoek je ? Ik help je graag.
Koeien in de wei...Kleurrijk expressionistisch...Golven tegen rotsen...
Bericht sturen betekent akkoord met ons privacybeleid.

Erasmus Bernard von Dülmen-Krumpelman

 zonder lijst
 zonder lijst
 zonder lijst
 zonder lijst

Over het schilderij

Dit schilderij van Erasmus Bernard van Dulmen Krumpelman geeft een levendig en dynamisch beeld van het Muntplein in Amsterdam. Het werk ademt de drukte van de stad in een tijd waarin fietsen, auto’s en voetgangers samen het straatbeeld bepalen. Op de voorgrond zien we een stroom fietsers, haast impressionistisch weergegeven, in vlotte penseelstreken en lichte beweging. Hun contouren zijn suggestief, waardoor ze bijna lijken te trillen in het stadslicht. Tussen hen door manoeuvreren enkele donkere, bolle automobielen die duidelijk een ander tijdsbeeld oproepen dan de huidige stad. De achtergrond wordt gedomineerd door imposante gevels in warme aardetinten, waarin het zonlicht speels weerkaatst. De gebouwen zijn niet tot in detail uitgewerkt maar krijgen een expressieve kracht door de losse toets. Rechts herkennen we de contouren van de Munttoren, die net buiten het centrale zichtveld oprijst en de locatie verankert. In het midden van de compositie opent zich de Reguliersbreestraat, waarachter het beroemde Tuschinski Theater gevestigd is. De straat trekt de blik van de beschouwer dieper de stad in. Opvallend is het fel oranje markies dat een levendig accent legt te midden van de gedempte tinten van steen en lucht. Het schilderij vangt niet alleen een stadsgezicht, maar ook een stemming: het rumoer, de voortdurende beweging en het licht van Amsterdam in een voorbijgaande tijd. De penseelvoering, het kleurgebruik en de compositie maken dit tot een krachtig document van stedelijk leven, vol energie en contrast. Zie ook de laatste foto van de huidige situatie ter plekke.


Over de kunstenaar

Hij genoot zijn opleiding aan de Hendrik de Keyser-School en de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers, beide te Amsterdam (1914: acte LO tekenen); hij kreeg verder raadgevingen van A. Allebé, G.H. Breitner en W. Witsen. Vanaf 1917 was hij geregeld werkzaam in Drenthe. Von Dülmen-Krumpelman vestigde zich in 1921 in Zeegse, na zijn huwelijk met de dochter van een landbouwer aldaar. Maakte van daaruit diverse buitenlandse reizen. Van zijn twee zonen werd de jongste (Erasmus Herman) ook kunstschilder. Lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae (sinds 1918), van de Groninger Kunstkring De Ploeg (1925-1926), de Drentse Schilders en vanaf 1954 van het Drents Schildersgenootschap (medeoprichter). Kreeg in 1958 de Culturele Prijs van Drenthe. In 1984 organiseerde het Drents Museum een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. Von Dülmen Krumpelmann was een van de bekendste Drentse kunstenaars van zijn tijd. Hij schilderde en tekende landschappen, stads- en dorpsgezichten, figuurscènes en portretten, die gekenmerkt worden door een vlotte, losse penseelvoering en een helder koloriet. Hij kreeg veel bekendheid met taferelen van naakte kinderen die in Drentse beken baden. Ook illustreerde hij boeken. Werk van hem is in bezit van o.a. het Drents Museum, het Gemeentearchief Amsterdam, het Rijksprentenkabinet en het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen. Hij was in 1946 mede-oprichter van De Drentse Schilders, een kunstenaarsvereniging die tot 1953 heeft bestaan. Hij was daarna samen met onder andere zijn zoon Erasmus Herman en Evert Musch mede-oprichter van het Drents Schildersgenootschap (1954). Hij won in 1958 de Culturele prijs van Drenthe. In 1984 organiseerde het Drents Museum een overzichtstentoonstelling van zijn werk.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar